ازدواج آسان است

وبلاگ تفریحی - مشاوره ای - مطالب خواندنی

ازدواج آسان است

وبلاگ تفریحی - مشاوره ای - مطالب خواندنی

مشاوره زندگی زناشویی

دلایل و ریشه اختلافات زندگی زناشویی

در این بررسی به برخی از مهمترین علل اختلاف همسران اشاره می‌شود:


داشتن آینده ای مبهم

اهمیت ندادن به خواست ها و انتظارات یکدیگر

اختلاف در نحوه تربیت فرزندان

نداشتن رابطه جنسی رضایت بخش

تلاش هر یک از زوجها برای تغییر دیگری

به کرسی نشاندن حرف و رأی خود

تأثیر پذیری هریک از خانواده خود

دخالت خانواده ها و اجازه دخالت خانواه در امور مربوط به زندگی مشترک

عدم توافق بر سر تقسیم وظایف و نقش زن و شوهری

تفاوت از نظر فرهنگی (سطح فکر، ارزشها، عقاید و باورها، باید ها و نبایدها)

داشتن همسری پرخاشگر

مدیریت ضعیف رابطه با همسر و رابطه با خانواده خود یا دیگری

درک نکردن معنای زندگی

شک به همسر

رعایت نکردن حد و مرز ها

ترس از دست دادن همسر

اختلافات مالی

خساست

حسادت



حل مشکلات زندگی زناشویی
اولین قدم در رفع مشکلات زندگی زناشویی پذیرفتن اشتباهات خود است به بیانی دیگر زن و مرد بهتر است بپذیرند که ضعف‌هایی دارند و یک‌طرفه نمی‌توانند مشکلات زناشویی را حل کنند. در قدم بعدی بهتر است که به یک متخصص زوج درمانگر، مراجعه کنند و با صبر و حوصله روند مشاوره را طی کنند.

مواردی که در حل مشکلات زناشویی به آن باید توجه کرد:
درک احساسات و همدلی کردن در شرایط سخت و دشوار به استحکام رابطه کمک می‌کند.
در هفته یک زمان طولانی را برای جلسه خانوادگی در نظر بگیرید و مشکلات خود را مطرح کنید.
از پیش داوری و قضاوت یکدیگر و توهین به شخصیت یکدیگر بپرهیزید.
رفتارهای آزار دهنده را به خاطر یکدیگر به حداقل برسانید.
عقاید یکدیگر را مورد تمسخر قرار ندهید.
اطلاعات نادرست به یکدیگر ندهید و سعی کنید به صورت شفاف و روشن با یکدیگر صحبت کنید.
صداقت داشتن از مهم‌ترین مواردی است که یک رابطه را پایدار می‌کند.
مهم‌ترین نیاز های عاطفی یکدیگر را برطرف کنید.
از یکدیگر قدردانی کنید و بابت هر کاری که همسرتان انجام می‌دهد توجه نشان دهید.
در زمان‌هایی که همسرتان استرس دارد شما سعی کنید به او آرامش بدید.
اکثر مشکلات زناشویی مربوط به عادت هایی است که بدون فکر و به دفعات تکرار می‌شوند و همچنین برای دیگری آزار دهنده است بنابراین با کمک گرفتن از متخصص و مشاور خانواده می‌توان راه کارهایی را در جهت کمک به رابطه کسب کرد.

مشاوره تلفنی مشکلات زناشویی
برخی از افراد با تمام مشکلات در زندگی امکان مشاوره حضوری را نخواهند داشت به همین خاطر رو به مشاوره تلفنی می‌آورند. در این تماس سعی می‌شود نوع مشکلات بررسی شود و مهم‌تر اینکه تا به حال برای حل اختلافات خود چه کرده‌اند؟

صحبت کردن در مورد مسائل خود و همدلی از طرف مشاور خشم آنان را کاهش می‌دهد. مشاور به طبقه بندی مشکلات می‌پردازد و این نکته را یادآوری می‌کند که تا به حال این مسائل حل نشده است که برای شما دو نفر هنوز تازه است. با کمک روانشناس برخورد با اختلافات را به صورت صحیح می‌آموزند تا به راه‌حل و نتیجه برسند. در برخی اوقات نیز لازم است که معنی بعضی از کلمات برایشان توضیح داده شود و آن را به صورت تخصصی بیاموزند و دیگر اینکه برای هریک از مشکلات زمان جداگانه‌ای اختصاص دهند و صحبت کنند.

رها کردن مسائل و به دست زمان سپردن آن‌ها چیزی را حل نخواهند کرد و برخلاف باور برخی افراد گذشت زمان فراموشی نمی‌آورد. مسئله و یا حادثه جدید باعث پررنگ‌تر شدن ان خواهد شد؛ زیرا آن موضوع حل نشده است و فقط مدتی به آن پرداخته نشده است؛ و ذهن برای مدتی به آن فکر نکرده است.

مشاوره مشکلات زناشویی
زمانی که صحبت از رابطه زناشویی می‌شود در واقع ما به مجموعه عواملی اشاره می‌کنیم که بر کیفیت و چگونگی رابطه زناشویی تأثیرگذار است:

برداشت و تصوری که هر فرد از زندگی مشترک دارد.
شناخت و آگاهی داشتن از خود و جنس مخالف.
مسئولیت پذیر بودن و آشنا بودن با نقش ها و وظایف خود به‌عنوان همسر در زندگی مشترک.
داشتن مهارت ارتباطی و مهارت های حل مسئله.
آشنایی با شیوه های فرزند پروری.
و سایر موارد از جمله عواملی هستند که در کیفیت رابطه زناشویی تأثیرگذار هستند.
در زندگی مشترک مسائل و موقعیت های مختلفی پیش می‌آید که نیاز به همفکری و تصمیم گیری مشترک زوجین دارد و در صورتی که زوجین توافق نظر نداشته باشند به مشکل برمی‌خورند.

مشکلات روابط زناشویی
وقتی پای صحبت های افراد می‌نشینیم، از مسائل و مشکلاتی صحبت می‌کنند که در اوایل زندگی افراد فکر نمی‌کنند که در این زمینه ها با مشکل روبرو شوند. مسائلی مانند رابطه جنسی، رابطه عاطفی، رابطه با خانواده ها، وابستگی به والدین و تحت تأثیر بودن، نداشتن استقلال فکری، شاغل بودن خانم ها، شیوه های تربیت فرزند، ناتوانی در تصمیم گیری، تیپ های شخصیتی متفاوت، عدم اعتماد به نفس و بسیاری از مسائلی که به نظر ساده و پیش پا افتاده هستند می‌تواند منجر به اختلافات و مشکلاتی بین زوجین شود. برای جلوگیری از این اتفاقات افراد می‌توانند با آموزش هایی که در زمینه های مربوطه دریافت می‌کنند مهارت های لازم و کافی را کسب کنند تا بتوانند برخورد و تصمیمات مناسبی را در زمینه ها و موقعیت های مختلف داشته باشند.

5 اشتباه در زندگی زناشویی که ممکن است موجب بروز طلاق شود

۵ اشتباه در زندگی زناشویی که ممکن است به طلاق ختم شود



تصمیمات شتاب زده | اولین اشتباه در زندگی زناشویی

اکثر دختران و پسران جوان کم تجربه در اوایل ازدواج دیوانه وار عاشق هم هستند اما این احساس آتشین در بسیاری از مواقع به سرعت فروکش می کند و بعد از مدتی بعد از ازدواج  از زوج ها می شنویم که دیگر مثله قبل عاشق نیستم.


راه‌حل: یکی از بزرگترین تصمیماتی که هر فردی باید در زندگی اش بگیرید ازدواج است. طرفین باید با تامل و صبر بیشتری تصمیم به ازدواج بگیرند. پس اگر تصمیم به ازدواج دارید، اول همه ی جوانب را با دقت بررسی کنید و تا زمانی که اطمینان کامل ندارید که آماده ی پذیرش مسئولیت  زندگی مشترک را دارید وارد زندگی زناشویی نشوید. چرا که اولین اشتباه بزرگ در زندگی زناشویی وارد شدن به آن بدون آمادگی می باشد.


قوانین سفت‌وسخت در مورد امور منزل | دومین اشتباه در زندگی زناشویی

بر اساس آخرین تحقیقات روانشناسی حاکم بودن قوانین سفت و سخت در امور منزل می تواند یکی از دلایل تلاق باشد. چنین اشتباهی در زندگی مشترک سبب می شود به جای اینکه خانه یک مکان امن و آرامشگاهی برای زوجین باشد به یک مکان شغل دوم تبدیل شود.


راه‌حل:  می توانید خلاق باشید با تبدیل کردن کار های روزمره خانه به سرگرمی و همراه کردن آن با فعالیت های بازی گونه می توانید از حاکم شدن قوانین سفت و سخت در امور خانه جلوگیری کنید. اگر در انتهای روز کاری خسته هستید و انرژی برای آشپزی ندارید چه ایرادی دارد که از بیرون غذا سفارش دهید یا مثلا با همسرتان به بیرون بروید و نظافت خانه را به بعد موکول کنید. بسیار زیبا تر می شود اگر نظافت منزل را به یک بازی رقابتی به فعالیتی مفرح تبدیل کنید و برای کسی که نظافت را زودتر تمام کرد جایزه تعیین کنید. توصیه می کنیم که حتما از حاکم کردن قوانین سفت و سخت برای امور منزل خودداری کنید چرا که یکی از اشتباهات در زندگی مشترک است که با جدی گرفتن آن مشکلات فراوانی را در زندگی مشترک به وجود می آورد.


تأثیرپذیری از طلاق اعضای خانواده، دوستان و آشنایان | سومین اشتباه در زندگی زناشویی

بر اساس علم روانشناسی افراد از 5 فردی که بیشتر از همه با آنها در ارتباط هستند، تاثیر پذیری بسیار زیادی دارند. داشتن روابط نزدیک با افرادی که در آستانه طلاق هستند می تواند روی ازدواجتان تاثیر منفی داشته باشد. خطر از آنجایی آغاز می شود که شروع به مقایسه کردن زندگی زناشویی خودتان با زندگی مشترک نا فرجام دوستان و آشنایان تان کنید و به این نتیجه برسید که موارد مشترک در زندگی زناشویی شما با همسرتان و زندگی مشترک آن زوج شکست خورده وجود دارد. بسیاراند افرادی که بر اساس دلایل بی منطق و نتیجه گیری های غلط از زوج دیگری که طلاق گرفته اند به این نتیجه می رسند که به زندگی مشترکشان خاطمه دهند. بزرگ ترین اشتباه در زندگی زناشویی این است که زندگی خودتان را با بقیه مقایسه کنید.


راه‌حل: واقعیت این است که اگر مشکلی با همسرتان دارید ، قطع رابطه راه حل درستی برای این مسئله نیست. زن و مرد باید با هم رو راست باشند و افکارشان را به راحتی بتوانند به هم بگویند. اگر فضای مثبتی در زندگی مشترکتان حاکم باشد، هیچ عامل خارجی نمی تواند رابطه شما را خراب کند. روابط نزدیکتان را با دوستان و آشنایان خود حفظ کنید و این رابطه نباید تحت تاثیر شرایط آنها حتی طلاق آنها باشد و هیچ عاملی نباید آن را محدود کند.



اشتباهاتی که به طلاق ختم می شود



برهم خوردن تعادل کار و زندگی | چهارمین اشتباه در نزدگی زناشویی

وقتی می‌توانید ادعا کنید که در شغل‌تان موفق هستید که اجازه ندهید شغل‌تان روی زندگی شخصی شما تأثیر منفی بگذارد. اگر روزی ناگهان به خودتان بیایید و ببینید که خانواده‌تان درحال ازهم پاشیدگی است، آن‌وقت تصویری که از خودتان به‌عنوان مثلا یک حسابدار یا مدیرعامل حرفه‌ای و توانا در ذهن ساخته‌اید، برای‌تان از اهمیت قبلی خواهد افتاد. البته که نباید وظایف شغلی‌تان را نادیده بگیرید و کم‌کاری کنید، اما به همین اندازه در قبال وظایفی که نسبت به خانه و خانواده دارید نیز مسئول هستید.


راه‌حل: زندگی شخصی باید از زندگی شغلی تفکیک شود. اولویت‌هایتان را در هریک از این‌دو مشخص کنید. میزان اهمیتی که به هرکدام‌شان می‌دهید نباید اغراق‌آمیز باشد، وگرنه باعث برهم خوردن تعادل کار و زندگی می‌شود. هنر نه گفتن که یکی از هنر های زندگی است را یاد بگیرید تا مثلا اگر رئیس‌تان پیشنهاد داد که پنجشنبه تا دیروقت اضافه‌کاری کنید، نه بگویید. از آن طرف، اگر جلسه‌ی کاری مهمی در پیش دارید که دیر به منزل می‌رسید، در کمال آرامش به همسرتان توضیح بدهید که جلسه‌ی خیلی مهمی است و نمی‌توانید زمانش را به روز دیگری موکول کنید.


روراست‌ نبودن در مورد خیانت | پنجمین اشتباه در زندگی زناشویی

خیانت یکی از مشکلاتی است که متاسفانه گاهی در زندگی زناشویی بعضی از افراد اتفاق می افتد. کسانی که به همسرشان خیانت کرده اند، باید آمادگی پذیرش مسئولیت ها و عواقب ناشی از این اشتباه بزرگ در زندگی زناشویی را داشته باشند.


راه حل : باید بدانید که پنهان کردن حقیقت سرانجامی جز بدتر کردن شرایط ندارد. مطمعنا پنهان کردن واقعیت چنین مسئله ای سبب دور تر شدن زوج ها از هم دیگر می شود. صداقت در حقیقت آخرین شانسی است که می تواند زندگی مشترکتان را نجات دهد، در حالی که دروغ و فریب همین شانس را نیز از شما می گیرد.



راز های یک زندگی زناشویی موفق

1 - زوجهای موفق انتظاراتشان را از یکدیگر صریحا بیان میکنند

ازدواج با دوران نامزدی متفاوت است.پس از ازدواج شما انتظاراتی از همسر خود دارید که با انتظارات دوران نامزدی تفاوت دارد.به عنوان مثال درطول دوران نامزدی شما از زندگی دانشجویی ودرامد اندک رضایت دارید اما بعد از ان یعنی بعد از ازدواج شما توقع دارید تا همسرتان حقوق ثابتی را دریافت نماید.زوجهای موفق قبل از ازدواجشان صریحا در مورد انتظاراتشان از یکدیگر گفتگو میکنند واگر یک اختلاف جدی میان انها وجود داشته باشد به عنوان مثال- مرد فرزند بخواهد ولی زن مخالفت کند-در این زمان انها درباره این مسئله که ایا با یکدیگرازدواج کنند یا نه به طور جدی فکر میکنند.بعد از ازدواج نیز زوجهای موفق مداوم با یکدیگر گفتگو میکنند تا انتظاراتشان را از زندگی زناشویی مرورکنند.اگر این انتظارات با یکدیگر در تضاد بود زوجین ارتباطشان را با یکدیگر حفظ میکنند تا به یک توافق ودرک متقابل برسند.


2 - زوجهای موفق هوییتشان را حفظ میکنند

اگر چه شما قبل از ازدواج مستقل بوده اید اما بعد از ان شما درگیر شخص دیگری میشوید که زوج شما خواهد بود مخصوصا اگر ازدواج فرزندانی در پی داشته باشد، روز به روز زندگیتان به طور چشمگیری به یکدیگر نزدیک تر خواهد شد ونتیجه این است که اغلب هردوی شما به یکدیگر وابسته میشوید،به گونه ای که احساس میکنید شخصی دائما به شما چسبیده است. - زوجهای موفق به خوبی به این مطلب اگاهند که ازدواج میتواند احساس در مخمصه افتادن را به انها القا کند ،حتی اگر عشق زیادی بین انها وجود داشته باشد.پس انها همدیگر را دائما به با هم بودن تشویق نمیکنند،بلکه همدیگر را ترغیب میکنند تا زمانی را به خود اختصاص دهند،یعنی به تنهایی لحظاتی را با سرگرمی ها ودوستانشان سپری کنند.با این روش هرکدام از زوجین با هوییتشان وارد ازدواج میشوند وان را حفظ میکنند وهمیشه هوییت خود را زنده نگه میدارند.


3 - زوجهای موفق یکدیگر را در راس امور قرار میدهند

به محض این که ازدواج میکنید این امکان وجود دارد که ادب و احترام در بین شما کمرنگ شود.در دوران نامزدی ویا اوایل ازدواج چیزهای کوچکی از قبیل کمک کرد ن به یکدیگر را به یاد داشتید ومسائل بزرگتری همچون محترمانه به حرف هم گوش کردن را فراموش نمیکردید،اما ازدواج میتواند باعث دنیایی از تغییرات شود.اغلب بعد از ازدواج احترام گذاشتن به یکدیگر را فراموش میکنید واین امکان وجود دارد که اهمیت دادن به زوجتان کمتر شود وتوجه شما بیشتر به مسائل دیگری همچون کار،سرگرمی ها ،و یا بچه ها معطوف شود وبه جای همسرتان انها را در اولویت قرار دهید.

زوجهای موفق بیش از هرچیز دیگری به یکدیگر اهمیت میدهند،انها به عقاید زوجشان علاقه نشان میدهند وهمسرشان را جدی میگیرند.این زوجین زمانی که با دیگران صحبت میکننداز همسرشان با الفاظ زیبایی یاد میکنند وخلاصه اینکه هرگز وجود یکدیگر را بی اهمیت نمیدانند وقدر یکدیگررا به خوبی میدانند وهمیشه به خاطردارند از اینکه با هم ازدواج کردند،چقدر خوش بختند.


4 - زوجهای موفق یاد میگیرند تا به خوبی مشکلاتشان را حل کنند

جان گوتمن،روانشناس امریکایی به مدت بیست سال برروی زوجها تحقیق و بررسی کرد وبه این نتیجه رسید که عامل اصلی موفقیت ویا شکست در ازدواج این است که ایا زوجین میتوانند مشکلاتشان را با یکدیگر حل کنند یا نه ؟

زمان هایی وجود دارد که شما با یکدیگر توافق ندارید واینجاست که این اختلافات باعث رنجش شما میشود ،مطمئنا نمی بایستی با اضافه کردن خشونت و بد رفتاری این رنجش را زیاد تر کنید.اما اگر همسرتان چیزهایی را برخلاف میلتان میخواهد ویا کارهایی را انجام میدهد که با نظر شما مغایرت دارد،شما می بایستی این اختلافات را با همدیگر حل نمایید.

زوجهای موفق هرچند که احساس بد در بین انها حکمفرما باشد اما درعین حال ارتباطشان را حفظ میکنند.انها در مورد اختلافاتشان با یکدیگرگفتگو میکنند وبنا براین گفتگوی بین انها به یک نتیجه مسالمت امیز منتهی میشود.زوجین به یکدیگر لبخند میزنند وبه جای نق زدن وعیب جویی کردن ازیکدیگر حمایت میکنند.زوجهای موفق کاملا به این موضوع واقف هستند که عشق ورزیدن بسیار مهمتر از پیروز بودن در یک بحث وگفتگو است.


5 - زوجهای موفق به خوبی از یکدیگر لذت میبرند

در شروع ازدواج عشق و علاقه زیادی بین زوجین وجود دارد،اما باید به یاد داشته باشید زمانی که ازدواج میکنید سالهایی را در پیش رو خواهید داشت که قرار است این علاقه عمیق تر شود.به علاوه امروزه ازدواج اغلب با فشارهای روانی بسیا ر زیادی همچون تولد اولین فرزند همراه است.

زوجهای موفق میدانند که چگونه از یکدیگر لذت ببرند شما می بایستی با جدیت رابطه عاشقانتان را در اولویت قراردهید وزمان وفضای لازم را برای این کار فراهم کنید.شما نیازمند این هستید تا به صورت مداوم از نیازهای جنسی همسرتان اگاهی داشته باشید وراههای جدید را برای راضی نگه داشتن یکدیگر پیدا کنید.

زوجهای موفق مهربان و با عاطفه هستند.اگر گاهی اوقات بین انها ازنظر عاطفی خلا ایجاد شود انها به واسطه دلبری کردن، در اغوش گرفتن، و رمانتیک بودن از شر این احساس خلاص میشوند.


6 - زوجهای موفق با یکدیگر رشد میکنند

شخصی که شما با آن ازدواج میکنید بعد از گذشت ده سال از زندگی همان شخص باقی نخواهد ماند ،هردوی شما تغییر خواهید کرد،مخصوصا این تغییرات در لحظات سخت و حساس زندگی از قبیل شروع زندگی مشترک،از دست دادن یکی ازوالدین محسوس تر خواهد بود.

زوجهای موفق به خوبی به این مطلب اگاهی دارند که در این لحظات یکی از انها ویا هردو شخصیتشان تغییر خواهد کرد به گونه ایی که میتوان این چنین احساس کرد که گویی قوانین تغییر کرده است،واین بدان معناست که به منظورهمراه شدن با رابطه های در حال تغییر،شما نیز می بایستی تغییر کنید.

زوجهای موفق تغییرات را به خوبی پیش بینی میکنند وبرانها مسلط میشوند.انها به جای این که خواهان این باشند که همیشه با یک شخصیت ثابت زندگی کنند بیشتر در طلب تغییردر بهبود یافتن شخصیتشان هستند وبه خوبی از تغییرات مثبت شخصیتشان ومشارکتی که به دنبال ان اتفاق میافتد ،استقبال میکنند.


7 - زوجهای موفق به طورکارامد و عملی رابطه خود را حفظ میکنند

زمانی که ازدواج کردید ودر کنار زوج مورد علاقه تان زندگی مشترک را شروع کردید ممکن است به این موفقیتهای به دست امده اکتفا کنید واین چنین احساس کنید که هیچ چیز نمیتواند به پیوندتان اسیبی وارد کند.اما اگاه باشید! گذشت زمان ویک احساس نادرست از امنیت حتی عمیق ترین وقوی ترین عشق ها را میتواند ازبین ببرد.

بنابراین زوجهای موفق این احساس اشتباه را به وقت دیگری موکول میکنند ودر زمانی که ان را برای گفتگو اختصاص داده اند وان را یه عنوان یک قانون پذیرفته اند ،به ان مشکل میپردازند و در باره ان گفتگو میکنند،تا اطمینان حاصل کنند که هردوی انها شاد و از یکدیگر راضی هستند.اگر یکی از شما و یا هردویتان گله مند ویا ناراضی هستید،مشکل خود را بیان کنید واز کمک گرفتن از افراد متبحر و کارشناس اجتناب نکنید. زوجهای موفق هرگز قبل از رفتن به نزد مشاوره اجازه نمیدهند تا برگه طلاق امضا شود،انها در اولین فرصت ممکن مشکل خود را حل میکنند.


 


9دشمن زندگی زناشویی ازدیدروانشناسی

9دشمن زندگی زناشویی از دید روانشناسی ازدواج


برای اینکه زندگی زناشویی خوبی داشته باشیم، لازم نیست که بیخودی به دنبال راه های معجزه آسا باشیم. ضمن اینکه باید بدانید که خوشبختی در زندگی زناشویی و داشتن یک زندگی زناشویی موفق بعد از ازدواج، هیچ ارتباطی به رویاپردازی و ایده آل نگری نداشته و در عین حال چیزی نیست که بدون هیچگونه تلاش و اراده ای، تحقق بپذیرد. پس لازم است بدانید که اگر واقعا قصد بهبود شرایط زندگی زناشویی خودتان را دارید، یکی از بهترین اقداماتی که می توانید انجام بدهید، شناسایی عوامل مخرب در زندگی است که ما در این مطلب از آن ها با نام دشمن زندگی زناشویی یاد می کنیم و قصد داریم تا 9 مورد از آن ها را در ادامه ی مطلب بیاوریم. البته هر کدام از شما ممکن است به فراخور شرایط زندگی خودش، بخواهد به این موارد، مورد دیگری نیز بیفزاید.


 


 


1- تلویزیون


 


تلویزیون قاتل عشق است. در این مورد هیچ شکی نداشته باشید! حتی کاملا توصیه می شود که شام خوردن جلوی تلویزیون را قدغن کنید. هر شب غذا خوردن جلوی تلویزیون به همراه گویندگان نمی‌گذارد حواستان به همسرتان و فرزندانتان باشد، از آن گذشته آن‌قدر جلوی تلویزیون به تماشای فیلم مشغول بوده‌اید که وقتی به رختخواب می‌روید‌، حتی دیگر وقت ندارید با هم حرف بزنید و از حال یکدیگر باخبر شوید. تنها چاره کار این است که این دشمن را از زندگی عاشقانه بیرون بیندازید! برای آنکه در این کار زیاد سخت‌گیری نکرده باشید‌، می‌توانید موافقت کنید که در هفته‌، بعضی از شب ها تلویزیون خاموش باشد. البته فراموش نکنید که تلوزیون در رابطه ی میان والدین و فرزندان نیز بعضا نقش های مخرب زیادی دارد.


 


 


2- خانه‌نشینی


 


ممکن است به خاطر تلویزیون و یا بنا به دلایلی، دیگر بیرون نروید! البته حتما لازم نیست که رستوران های آنچنانی بروید و یا از همسرتان چنین انتظاری را داشته باشید. چرا که به هر حال اصل قضیه این است که شما اوقاتی را با هم و به بهترین شکل سپری کنید. حالا می توانید غذایی که در منزل تهیه کرده اید را به پارک ببرید و یا اینکه اگر می توانید به رستورانی که در آن خاطره های خوشی داشته اید، بروید. فراموش نکنید که نباید با هزینه تراشی های بی مورد، به گونه ای متحمل هزینه بشوید که دیگر نخواهید به رستوران بروید. اگر هم به سینما علاقه دارید و از آن لذت می برید، می توانید با تفاهم بر روی فیلم خاصی، از تماشای آن لذت ببرید. فراموش نکنید که صله ی رحم را همواره در برنامه های خودتان بگنجانید. مبادا طوری رفتار کنید که ببینید دیگر از گردش‌های دونفره و شب‌نشینی‌های رمانتیک خبری نیست! باید دوباره آن حال و هوا را به‌دست‌آورید و به اتفاق یکدیگر از خانه بیرون بزنید! حالا که به تازگی از شر تلویزیون خلاص شده‌اید، سعی کنید که توجه به همسرتان، تلوزیون جدید شما باشد!


 


 


3- ساعات اضافی


 


دیگر دیر از سر کار به خانه برنگردید! نه تنها برای خودتان وقت ندارید بلکه علاوه بر آن خستگی و عصبانیت‌تان را با خود به خانه می‌آورید‌ که حقیقتا هیچ کار خوشایندی برای فرزندان وهمسرتان نیست! تنها کافی‌است که کار، تمام زندگیتان را به‌خود مشغول کند، به سرعت تنها موضوعی می‌شود که از آن در خانه حرف می‌زنید. بس کنید! سعی کنید به حد کافی زود به خانه برگردید تا قبل از شام کمی وقت برای خودتان و یا با هم بودن داشته باشید. به شرطی که طبق همان اصل اول، در این مدت جلوی تلویزیون ولو نشوید! و خصوصا برای آنکه توجه بیشتری به یکدیگر داشته باشید، هر ازگاهی کار را از یاد ببرید. به عنوان مثال می توانید تصور کنید که هر گاه به خانه بر می گردید، همانطور که جوراب های خودتان را از پایتان خارج می کنید، تمام مسائل فکری بیرون از خانه تان را هم از ذهنتان خارج کرده و آن ها را درون جوراب هایتان بریزید.


 


 


4- رسیدگی به وضع ظاهر


 


فکر نکنید چون دیگر زن و شوهر هستید و چندین سال از زندگی مشترکتان می‌گذرد، باید نسبت به وضع ظاهرتان بی‌خیال شوید! چرا که در روایات اسلامی هم نسبت به این که هر کدام از زن و شوهر خودش را برای همسرش آراسته کند، تاکیدات و سفارشات بسیار فراوانی وجود دارد. پس بهتر است که دست از شوریدگی و نا‌مرتب بودن بردارید، موهایتان را ژولیده و درهم رها نکنید، از ریخت‌و‌پاش‌کردن در خانه خودداری کنید و به‌خودتان برسید! همسرتان مطمئنا شما را همانگونه که هستید دوست دارد، با این‌حال چرا سعی نمی‌کنید خود را به بهترین شکل نشان دهید؟ به این ترتیب به او نشان می‌دهید که حضور او و تاثیری که بر او می‌گذارید برایتان مهم است!


 


 


5- بی‌توجهی


 


یکی دیگر از دشمنان بزرگ زن و شوهرها‌، بی‌توجهی است. در اینجا منظور از توجه کردن گل خریدن و یا هدیه دادن نیست بلکه تنها نگاه کردن به همسرتان است که گاهی می تواند خیلی بیشتر از آنچه که تصور می کنید، تاثیر خوبی در زندگی تان بگذارد. زمانی‌که همسرتان آرایشگاه رفته و یا کت جدیدی خریده است به او توجه نشان دهید؛ به‌خصوص زمانی ‌که او را شیک و زیبا می‌بینید و یا وقتی‌ که او با تعریف‌های بجا و مناسبش شما را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد، از او تعریف کنید. زیرا تعریف و تمجید‌ها همیشه خوشایند هستند‌، اما تنها زمانی‌که درست و بجا به‌کار برده شوند.


 


 


6- حسادت مفرط


 


دست از پاییدن و سین‌جین کردن همسرتان بردارید زیرا زندگی مشترک براساس اعتمادی دو جانبه بنا می‌شود. شک و بدگمانی‌های بیش از حد شما‌، در نهایت او را به ستوه آورده و به سمت فرد دیگری هل می‌دهد! پس مواظب باشید که با دست خودتان، عشقتان را نابود نکنید.


 


 


7- خانواده همسر


 


نه، مطمئنا تمام خانواده‌های همسر آنگونه که در فیلم‌ها به‌صورت منفی نشان داده می‌شوند، نیستند. پس سعی کنید که از تلقین منقی به ذهنتان کاملا دوری کنید و این باور را در خودتان تقویت کنید که تفاهم بین همسر و خانواده شما اغلب می‌تواند گرم و صمیمانه باشد. اما نکته مهم آن است که بدانید زمانی‌که این تفاهم به حد کافی وجود دارد‌، چیزی را به همسرتان تحمیل نکنید. چنانچه احساس می‌کنید که همسرتان از رفت‌وآمد‌های آخر هفته کم‌کم خسته می‌شود به او اصرار نکنید آخر هر هفته برای ناهار با خانواده شما باشد و البته این قاعده در مورد میهمانی‌های همکاران و دوستان قدیمی نیز صدق می‌کند.


 


 


8- نبود برنامه


 


تشکیل خانواده به معنای گذراندن زندگی بدون در نظر‌گرفتن آینده نیست. شما باید به اتفاق هم آینده‌تان را بسازید. از برنامه‌های کوتاه‌مدت (مکانی که تعطیلات را در آنجا می‌گذرانید، خرید اتومبیل و...) گرفته تا برنامه‌های بزرگ‌تر (بچه‌دار شدن، عازم شهر دیگری شدن و...) بی‌درنگ در مورد آینده‌تان و اینکه چگونه با آن روبه‌رو می‌شوید فکر کنید. این عمل روابط شما را منسجم‌تر و شور و شوق پیش‌روی در زندگی را در شما شعله ور می‌کند!


 


 


9- سکوت


 


مطئنا عدم‌گفت‌وگو برای زندگی زناشویی مضر است. این امر بنا به دلایل مختلف اغلب ناشی از کمبود وقت و یا بی‌توجهی زن و مرد نسبت به یکدیگر است که در بالا از آنها نام برده‌ایم. با این‌حال، معمولا گفت‌وگو میان زن و مرد صورت می‌گیرد، اما هیچ‌یک از طرفین به حرف‌های یکدیگر گوش نمی‌دهند... در این حالت، موضوعی را با هم مطرح کنید و سعی کنید حقیقتا حرف طرف مقابل‌تان را بفهمید. درصورت نیاز، بی‌درنگ از یک روان‌درمانگر کمک بگیرید. البته ناگفته نماند که متاسفانه بعضی از زن و شوهرها، حرف هایی می زنند که اگر سکوت کنند و آن ها را نگویند، بسیار برای آن ها بهتر است... پس حالا تصمیم و تشخیص آن که چگونه سکوت زندگی را بشکنید، با خودتان است.

اهمیت مشاوره قبل از ازدواج

زندگی مشترک افقی روشن و جلوه گاهی زیبا برای تولدی دوباره است مشروط بر آن که وجوه ضروری این اشتراک، یعنی توانایی ها و مهارت های خاص و سازنده، در تفکر، بینش و عملکرد انسان رویت و ملاحظه شود. اگر شناسنامه تان را ورق بزنید. چهار واقعه در طول زندگی در آن آمده است: تولد، ازدواج، طلاق و فوت که فقط در ازدواج و طلاق مختارید، بنابراین ازدواج را نباید سرسری گرفت بلکه باید با مطالعه و براساس معیار های حقیقی همسر را انتخاب کرد. قبل از ازدواج قطعاً مشاوره با یک متخصص یا یک مشاور خبره در امور خانواده و برخوردار از اطلاعات امروزی ضروری به نظر می رسد. 

اگر زوجین قبل از ازدواج به مشاور مراجعه کنند این امر به زندگی بهتر و دوام آن کمک شایانی خواهد کرد. مشاوره قبل از ازدواج به عنوان مهم ترین نکته ای است که به افراد کمک می کند واقع بینانه به ازدواج نگاه کنند و از هرگونه احساسات غیرعقلانی بپرهیزند چراکه پایه و اساس ازدواج بر مبنای معیار های عقلانی استوار است. بسیاری از جوانان در زمان عقد یا نامزدی یا آشنایی قبل از ازدواج یک زندگی ایده آل و بدون هرگونه اختلاف و درگیری را تصور می کنند و با چنین دیدگاهی بر این باورند که بین شان 100 درصد تفاهم وجود دارد، غافل از این که در نخستین مشکلی که برایشان هنگام زندگی مشترک به وجود می آید، آرمان ها و رویاهایشان به یکباره فرو می ریزد و سریع از زیر بار مسئولیت زندگی مشترک شانه خالی می کنند و تصمیم به جدایی می گیرند. بنابراین مراجعه به مشاور آن هم قبل از ازدواج برای تداوم یک زندگی و تصمیم گیری درست تاثیر مطلوبی خواهد داشت. مشاوران به مراجعه کنندگان خود توصیه هایی می کنند. طبیعتاً افراد به لحاظ شرایط خانوادگی و تربیت دارای فرهنگ و مسائل اخلاقی خاص هستند. بنابراین توجه به مسائل زیر هنگام ازدواج الزامی است: 

1- در انتخاب همسر عجله و شتاب نکنید. این امر را با بررسی و تحقیق انجام دهید. 

2- چنانچه پدر و مادر و خانواده های وابسته، سختگیری کنند برای متقاعد کردن آنها از مشاور خانواده کمک بگیرید. 

3- در انتخاب همسر پس از بررسی معیار های طرف مقابل، وضع خود را با وی مقایسه کنید و در صورت هماهنگی تصمیم گیری کنید. یعنی باید دختر یا پسر هنگام ازدواج سراغ موردی بروند که حداقل اختلافات فرهنگی، اخلاقی، اقتصادی و... را با خود و خانواده اش داشته باشند تا زندگی شان پایدار باقی بماند. همچنین مشاوران اختلافاتی را که ممکن است بین خانواده های داوطلبان ازدواج به وجود بیاید به آنها گوشزد می کنند و در واقع اختلافات را برای آنها ترسیم می کنند تا با چشم باز برای زندگی مشترک تصمیم بگیرند. 

قطعاً اگر جوانان هنگام ازدواج مراجعه به مشاور را در اولویت کار های خودشان قرار بدهند و با اعتماد به مشاوران مجرب شرایط زندگی شان را توضیح بدهند و با بهره گیری از مشاوره های قوی در جهت تداوم زندگی شان اقدام کنند، بهترین راه برای کاهش آمار طلاق خواهد بود. 

مشاوره قبل از ازدواج دریچه ای است که به سوی شناخت از یکدیگر گشوده می شود. چراکه زوجین با نگاه واقع بینانه ای می توانند مشکلات بعد از ازدواج را بسنجند و با توانایی خودشان در حل آن بکوشند. اما کسانی که تاب و توان مشکلات را ندارند و با این تصور که زندگی مشترک باید هیچ نوع دغدغه ای نداشته باشد ناخودآگاه به سمت جدایی پیش می روند. این گونه افراد به دنبال راه گریزی از زندگی شان هستند که حداقل آسیب آن طلاق عاطفی است که طبیعتاً آثار منفی زیادی بر دوام زندگی آنان خواهد گذاشت. 

پس لازم است بدانید که اگر واقعاً قصد بهبود شرایط زندگی زناشویی خودتان را دارید، یکی از بهترین اقدام هایی که می توانید انجام دهید، شناسایی عوامل مخرب زندگی است که مشاوره های قبل و بعد از ازدواج شما را در جهت شناسایی عوامل مخرب و محل مشکلات مربوطه یاری می کند.



مشاوره قبل از ازدواج اگر بر اساس معیارها و شرایط مناسب انجام شود و فرد مشاوره دهنده از آگاهی و اطلاعات کافی برخوردار باشد، به دو طرف کمک زیادی خواهد کرد. بنابراین دو نفری که برای مشاوره مراجعه می کنند، باید با صداقت کامل مسائل خود را با مشاور در میان بگذارند و به عبارتی تسلیم مشاور باشند و به این نکته توجه داشته باشند که مشاوران هیچ گاه توصیه به ازدواج نمی کنند، همان طور که توصیه به طلاق نمی کنند.



در واقع آن ها با استفاده از تعاریف و فرمول های علمی و بررسی مولفه های تاثیرگذار در ازدواج، مسائل پیش روی جوانان را به آنان یادآوری و درصد موفقیت یک ازدواج و ریسک های آن را گوشزد می کنند. مشاوران هیچ گاه اطلاعات خصوصی افراد را در اختیار طرف مقابل نمی گذارند بلکه دو طرف را متوجه تناقض ها می کنند، بنابراین بهتر است جوانان قبل از ازدواج از مشاوران حاذق حوزه خانواده کمک بگیرند.



مشاوره قبل از ازدواج به یک فرآیند تخصصی تبدیل شده و در همه جای دنیا مرسوم است. اهمیت این مشاوره زمانی مشخص می شود که به این نکته توجه داشته باشیم انسان ها از یکدیگر شناخت کافی ندارند، بنابراین به منظور دستیابی به این شناخت برای ازدواج به کمک مشاور نیاز داریم. محققان معتقدند که مشاوره قبل از ازدواج آن قدر اهمیت دارد که انسان برای آن وقت زیادی بگذارد.



در واقع ازدواج تولد اختیاری است و فرد به اختیار خود تصمیم به تشکیل زندگی مشترک می گیرد. بنابراین یک مشاور حاذق می تواند به فرد در انتخاب احسن کمک کند. در منابع اسلامی به امر ازدواج بسیار توجه شده است و در بعضی روایات از آن به عنوان اکمال دین و همچنین عبارت قرآنی «میثاقاً غلیظاً» یاد می شود.



فردی آمادگی ازدواج دارد که تعهد پایدار داشته باشد، یعنی برای فردی که وارد زندگی او شده است بار نباشد، زندگی بالنده ای داشته باشد، باعث آرامش وی شود، سرعت حرکت او را به سمت تعالی و پیشرفت بیشتر کند و اگر چنین نباشد، در واقع ازدواج تنها برای رفع بخشی از نیازها خواهد بود که به فرد برای پیشرفت و تعالی کمک نمی کند



فردی آمادگی ازدواج دارد که تعهد پایدار داشته باشد، یعنی برای فردی که وارد زندگی او شده است بار نباشد، زندگی بالنده ای داشته باشد، باعث آرامش وی شود، سرعت حرکت او را به سمت تعالی و پیشرفت بیشتر کند و اگر چنین نباشد، در واقع ازدواج تنها برای رفع بخشی از نیازها خواهد بود که به فرد برای پیشرفت و تعالی کمک نمی کند.


 


 


آمادگی و شناخت



در مشاوره ازدواج به دو فرآیند توجه می شود؛ اول این که فرد بداند برای ازدواج آمادگی دارد یا نه و بعد از طرف مقابل شناخت کافی داشته باشد. فرد برای این که بداند آمادگی ازدواج دارد یا نه، می تواند از مشاور کمک بگیرد. فردی آمادگی ازدواج دارد که تعهد پایدار داشته باشد، یعنی برای فردی که وارد زندگی او شده است بار نباشد، زندگی بالنده ای داشته باشد، باعث آرامش وی شود، سرعت حرکت او را به سمت تعالی و پیشرفت بیشتر کند و اگر چنین نباشد، در واقع ازدواج تنها برای رفع بخشی از نیازها خواهد بود که به فرد برای پیشرفت و تعالی کمک نمی کند. بنابراین برای این که فرد میزان آمادگی خود را برآورد کند می تواند از مشاور حاذق در این حوزه کمک بگیرد. مشاور باید درباره موضوعات مختلف اطلاعات کافی داشته باشد و مولفه ها را بر اساس اهمیت آن بررسی کند. در مشاوره قبل از ازدواج دو عامل آمادگی و آشنایی مهم است.



برای بسیاری از افراد یک یا تعدادی از ملاک های کم اهمیت محور توجه قرار می گیرد و در صورتی که باید به مجموعه عوامل توجه کرد، بنابراین در مشاوره قبل از ازدواج مجموعه عواملی که یک فرد باید به آن توجه کند، بررسی می شود



به عنوان مثال میزان تاثیرگذاری و بار ارزشی هر کدام از عوامل خانواده، زیبایی و اعتقادات مشخص است و مشاور با تعیین ریسک پذیری عوامل مختلف تعیین می کند که به عنوان نمونه در زمینه خانواده ها در زندگی آینده دو نفر احتمال ریسک وجود دارد یا نه ،او تشخیص می دهد که آیا فرد می تواند از این ریسک گذر کند یا نه و فرد را متوجه این موضوع می کند که در زندگی آینده چه میزان از وقت و انرژی خود را باید صرف مدیریت عوامل ریسک پذیر و حذف و خنثی کردن آن ها کند.بر اساس مدل ملی میانگینی از ارزش گذاری فاکتورها با خطای 5 یا 6درصدی تعیین شده است و از طرفی هر یک از عوامل برای هر مشاوره به تنهایی و در کنار سایر عوامل سنجیده و ارزش گذاری می شود.



به عنوان مثال دو نفری که از نظر خانوادگی با یکدیگر هماهنگ نیستند، میزان ریسک پذیری این عامل در کنار عوامل دیگر مانند آمادگی ازدواج یا پختگی سنجیده می شود. یعنی اگر کسی به پختگی لازم رسیده باشد ریسک ناهماهنگی خانواده ها را به راحتی پشت سر می گذارد، اما اگر این آمادگی را نداشت احتمالاً در 80درصد موارد وقت آن ها صرف برطرف کردن مشکلاتشان با خانواده ها خواهد شد. بنابراین برای هر فردی فاکتور خانواده در کنار دیگر عوامل معنای خاصی پیدا می کند. وقتی فاکتورها با هم بررسی شود میزان ریسک پذیری هر ازدواج مشخص می شود.



عوامل موثر در ازدواج



عوامل موثر در ازدواج به دو دسته تقسیم می شود؛ یکی عوامل پیش بینی کننده موفقیت ازدواج و دیگری عوامل حمایت کننده از ازدواج.به عنوان مثال اگر کسی همه فاکتورهای مثبت را داشته باشد، اما دچار اختلال روانی باشد، این مشکل همه فاکتورهای مثبت را تحت الشعاع قرار می دهد. بنابراین فردی که دچار اختلال روانی است، ابتدا باید سلامت خود را به دست آورد و بعد تصمیم به ازدواج بگیرد؛ مگر این که یک متخصص با اطمینان کامل تایید کند که فرد مضطرب یا افسرده با ازدواج درمان می شود. یا فردی که با وجود سن مناسب، آمادگی لازم را برای ازدواج ندارد یعنی نمی تواند به طرف مقابل اعتماد کند، نمی تواند سرمایه گذاری عاطفی داشته باشد، اراده ضعیفی دارد، هدفمند نیست، وفادار نیست و ... چنین فردی اگر ازدواج کند در واقع باید خود را برای طلاق آماده کند.



بنابراین با یک مشاوره خوب قبل از ازدواج می توان همه فاکتورها را سنجید و آن ها را کنار هم قرار داد و به صورت دقیق به فرد گفت که با چه مسائلی مواجه است.



البته نباید لطف خدا و توکل به او را فراموش کرد؛ چنان که بعضی معتقدند در ازدواج باید تایید خداوند هم باشد و اگر نیت فرد درست باشد، خداوند نیز به او کمک می کند. افرادی که برای مشاوره می آیند، احتمالاً دچار تردید هستند که آیا این فرآیند به آن ها کمک می کند یا نه و بعضی به توصیه دیگران مراجعه می کنند و عده ای هم با آگاهی به نزد مشاور می آیند. در همه این شرایط توصیه و تاکید ما این است که افراد به این موضوع توجه داشته باشند که روان شناس الزاماً نمی تواند در مشاوره قبل از ازدواج موفق باشد مگر این که در این زمینه تجربه داشته باشد.



اگر مشاور حاذق باشد، به افراد یادآوری می کند که در چه زمینه هایی اطلاعاتشان ناقص است و آن ها را راهنمایی می کند که باید درباره چه موضوعاتی جلسه بگذارند و بیشتر صحبت کنند.به عنوان مثال کسی که مدل زندگی ندارد و طرز فکر خود را مطرح نکرده است و یا فکر می کند که می تواند همسر خود را تغییر دهد و  نیاز به مشاوره دارند... مشاور این موضوعات را با دو طرف در میان می گذارد و وقتی اطلاعات آن ها کامل شد، دوباره مراجعه می کنند و مشاور با انجام بررسی های لازم نتیجه را اعلام می کند. افراد در مراجعه به مشاوره معمولاً باید تسلیم مشاور باشند و یا اگر در زمینه ای تردید دارند، آن را با مشاور در میان بگذارند.



معمولاً مشاوره قبل از ازدواج باید پیش از تصمیم قطعی انجام شود زیرا زمانی که تصمیم به ازدواج قطعی شد، مشاور دیگر نمی تواند کاری جز اصلاح رابطه انجام دهد.



مشاوران معمولاً همان طور که توصیه به ازدواج نمی کنند، به جدایی هم توصیه نمی کنند و مسئولیت آن بر عهده خود فرد است اما مشاور مسائل و مشکلات احتمالی را به افراد گوشزد می کند. در مشاوره پیش از ازدواج، مشاور معمولاً می داند که علایق افراد شکل گرفته یا نه و وقتی این افراد برای کمک گرفتن مراجعه می کنند، ممکن است اطلاعات نادرستی دهند که مشاور این موارد را تشخیص می دهد. در مراجعه برای مشاوره پیش از ازدواج، افراد سعی می کنند خود را بهتر نشان دهند اما همه این موارد برای مشاور قابل تشخیص است.



مشاوران به لحاظ اخلاقی اطلاعات خصوصی افراد را فاش نمی کنند، بنابراین مراجعه کنندگان باید متوجه پیام های مشاور باشند به عنوان مثال شخصی با خانمی دیگر گفت وگو می کند و همزمان برای مشاوره ازدواج با فرد دیگری هم مراجعه می کند، وقتی مشاور متوجه می شود مانع از ادامه مشاوره خواهد شد و به افراد این نکته را یادآوری می کند که هنوز آمادگی ازدواج ندارید و یا اطلاعات ناقص است.



بهترین زمان برای مشاوره



معمولاً مراجعه به مشاوره زمانی که هنوز هیچ صحبتی بین افراد نشده است، مناسب نیست، همان طور که مراجعه افراد بعد از مدت ها حرف زدن و رابطه داشتن و شکل گرفتن علاقه، تاثیر چندانی ندارد، بنابراین بهترین زمان برای مراجعه به مشاور زمانی است که فرد آمادگی دارد و حداقل 8 تا 10ساعت با طرف مقابل درباره مسائل مختلف گفت وگو کرده است


معمولاً مشاوران اگر نیاز باشد از خانواده ها هم دعوت می کنند تا در جلسات حضور یابند از آن جا که مسئولیت ازدواج بر عهده دوطرف است، مشاوران بیشتر جلسات را با حضور دختر و پسر برگزار می کنند. معمولاً اگر جریان مشاوره خوب پیش رود، در نهایت 3 تا 4 جلسه 1.5ساعت کافی است. اگر مشاور نیاز به جلسه اضافه داشته باشد در این جلسه معمولاً درباره ریسک ها صحبت می کند تا زوج ها بتوانند به مدلی برای خانواده موفق دست یابند.