ازدواج آسان است

وبلاگ تفریحی - مشاوره ای - مطالب خواندنی

ازدواج آسان است

وبلاگ تفریحی - مشاوره ای - مطالب خواندنی

مقاله روانشناسی ازدواج

مقاله روانشناسی ازدواج


مقدمه

نهاد خانواده یکی از نهاد های مهم اجتماعی است که با ازدواج آغاز می شود. بنابراین، ازدواج از آنجا که مراسم آغازین این نهاد مهم اجتماعی است، اهمیت بنیادین و پایه ای دارد . سنگ بنای نهاد خانواده در ازدواج گذاشته می شود

ما در انتخاب خانواده ای که در آن به دنیا آمده ایم هیچ گونه اختیاری نداشته ایم ،اما معمار خانواده آتی خود خواهیم بود . هرچند ازدواج همه ی امر خانواده نیست اما خشت اول و سنگ بنای خانواده است . بنابراین یکی از مهمترین مسایل در نهاد خانواده، ازدواج و مسایل پیرامون آن است. ازدواج ی یکی ازمهمترین تصمیمات طول زندگی فرد است . با ازدواج خانواده تشکیل می شود و نظام خویشاوندی شکل می گیرد و نسل بقا می یابد.ازدواج در زمره ی پیچیده ترین روابط انسانی است.(ساروخانی، جامعه شناسی خانواده). با توجه به اهمیت روانشناسی ازدواج در این مقاله به بررسی خلاصه ای از موضوعات مهم در مورد روانشناسی ازدواج می پردازیم.

چرا روانشناسی ازدواج؟


همسر گزینی مرد و زن مقدمه ای برای تشکیل خانواده است. اظهار علاقه زن و مرد به یکدیگر نهایتا به پیوند سیستم های ارزشی آنها, ویژگی های شخصی, و ظرفیت آنها در عشق ورزیدن و ورود به یک رابطه مشترک می انجامد. هر طرف احتیاجاتی دارد و برای برآوردن آنها معمولا بدون آگاهی هشیارانه از این نیازها به دیگری چشم دارد. افراد جوان اغلب بر پایه احساسات و تمایلات جنسی متقابل به همسر گزینی دست می زنند. لیکن همیشه اینطور نیست چون بعضی روابط اساسا خارج از رفاقت و علاقه متقابل رشد می کند. هرچند عنصر عشق رمانتیک و احساسی اغلب قوی است .اغلب طرح خصوصیاتی از سوی یکی از دو طرف نسبت به دیگری که به نظر میرسد نیازهای عاطفی عضو دیگر را برآورده خواهد ساخت نیز به همه اینها اضافه میشود. این حالت همان عاشق بودن است که در آن محبوب به طور واقعی نگریسته نمی شود .اما در عوض به چشم طرف مقابل دارای همه خصوصیاتی است که شخص از او می خواهد

ازدواج اولین تعهد عاطفی و حقوقی است که ما در بزرگسالی قبول میکنیم بعلاوه انتخاب همسر و انعقاد پیمان زناشویی هم نقطه عطفی در رشد و هم پیشرفت شخصی تلقی میشود.یکی از عواملازدواج های ناموفق نحوه نگرش نادرست افراد نسبت به فرآیند ازدواج و انتخاب همسر است.عقاید غیر واقع بینانه درباره ازدواج باعث نارضایتی شدید ی از زندگی زناشویی میشود و این نارضایتی به نرخ بالای طلاق می انجامد.

بدیهی است ازدواج همچون هر پدیده ی اجتماعی دیگری هنجارهایی دارد که این هنجارها نسبت به هر جامعه ونیز هر مقطع زمانی متفاوت است.در دوران کنونی مسائل ازدواج در کشور ما نیز دارای ویژگیهای خاص خود است .کشور ایران همچون سایر کشورهای جهان سوم در مرحله گذار از سنت به مدرنیته است که با تغییرات اجتماعی وسیعی در همه ی پدیده های اجتماعی از جملهازدواج و همسر گزینی روبه روست. تغییراتی که موجب شده مردان و زنان نگرش نوینی از پیوند زناشویی و ازدواج داشته باشند و آن را نه فقط به عنوان یک رابطه ی جنسی و تولید فرزند بلکه برای به وجود آوردن یک زندگی کمال گرا توام با عشق و همدلی بدانند.

عوامل موثر بر ازدواج ناموفق


مهم ترین عامل عوامل تربیتی و آموزشی هستند منظور عواملی است که در تربیت کودکان نقش بازی میکنند. ما به صورت تاریخچه هایی به زندگی افراد نگاه میکنیم تا دریابیم چه عواملی باعث میشود که افراد ازدواج موفقی نداشته باشند .این عوامل عبارتند از:

اتفاقات دوران جنینی مثل عواطف ناسالم مادر و رابطه پدر با مادر در این دوره/اتفاقات بعد از تولد مثل شاهد دعوای والدین بودن و آموزشهای لازم جهت تشکیل خانواده که مثلث خانواده مدرسه و رسانه های گروهی عهده دار آن هستند. در این زمان تعداد خانواده هایی که بتوانند مسئولیتشان در این زمینه را به خوبی انجام دهند به خاطر شکاف بین نسلها کمتر شده است.ما با چند نوع خانواده مواجه هستیم .دسته ی اول خانواده هایی که در زمینه ی ازدواج به فرزندانشان آموزشها و اطلاعات کافی نمی دهند به دلیل فقر فرهنگی- اجتماعی خانواده.

نوع دوم خانواده هایی هستند که به این مساله واقف اند اما آموزشهای زمان خود را به فرزندان می دهند که این امر با توجه به شکاف بین نسلها چندان موثر نخواهد بود.

نوع سوم خانواده هایی که به طور آگاهانه و با استفاده از دانش فرهنگی و اجتماعی به روز میتوانند فرزندانشان را با آمادگی های لازم نسبت به آینده و مساله انتخاب همسر تحویل جامعه دهند.

مدرسه نیز در دوره های خاصی از زندگی نقش پررنگ تری را ایفا میکند . مدرسه میتواند با آموزش مهارتهای اجتماعی آموزش نقش پذیری و غیره کمک قابل توجهی به افراد ارائه نماید. نقش آموزشی رسانه های گروهی به خصوص تلویزیون بر هیچ کس پوشیده نیست و کودکان از همان سنین اولیه با آن همراه میشوند و بیشتر اوقات زندگیشان را صرف آن میکنند. به همین دلیل میتواند راهکار خیلی قدرتمندی برای فرهنگ سازی مثبت باشد.

ازدواج ازنظر ریکسون


در صورت بندی اریکسون از مراحل زندگی مرحله ششم مرحله دیگرآمیزی در برابر مردم گریزی است.در این مرحله فرد برای صمیمیت و سرمایه گذار ی در این راه آماده است بدون اینکه خطر مستحیل شدن در دیگری در کار باشد .در این مرحله فرد ظرفیت عشق واقعی را دارد. بنابراین ازدواج در مرحله ای اتفاق می افتد که چالش اساسی فرد بین صمیمیت و انزوا است. صمیمیت به طور طبیعی با خود به خودی به وجود نمی آید و شامل علاقه, ارتباط متقابل, خطر پذیری, اعتماد و مبادله ی عقاید و عواطف, و نه صرفا مجاورت جسمانی و روابط جنسی است . که همه نیازهای اساسی و عمیق بیشتر انسانهاست. در همان زمان که فرد چنین رابطه ای را جست و جو میکند نیاز دارد تا احساس ثابت و پایداری از هویت خویش داشته باشد و بداند که در درون و نیز در جهان بیرونی که در آن در حال کنش وری است کیست. گسترش صمیمیت بین زن و شوهر منجر به هم آمیزی میشود که به معنی آمیختن هویت خود با هویت شخص دیگر است بدون ترس از اینکه چیزی از خود از دست برود .اریکسون همچنین معتقد است که حس حقیقی صمیمیت به دست نمی آید مگر آنکه فرد هویت توجیه یافته خود را به دست آورده باشد.


آسیب شناسی ازدواج


برای تعداد کثیری از زوج ها ازدواج با عبارت تنها مرگ ما را از هم جدا میکند آغاز میشود .اگرچه در نخستین روزهای ازدواج زن و مرد نسبت به عبارت فوق احساس تعهد دایمی مینمایند .لیکن واقعیت امر در پاره ای از موارد طور دیگری است.تحقیقات کارشناسان خانواده نشان میدهد که حدود 50% زوجین ازدواج خود را نهایتا ناموفق ارزیابی می کنند.بدون تردید ازدواج یکی از باارزشترین و متداول ترین وقایع و فعالیت ها در زندگی اکثر بزرگسالان است.

آمار نشان میدهد که 97% بزرگسالان در طول زندگی خود حداقل یکبار ازدواج کرده اند.تعجب آور نیست که بدانیم نرخ ازدواج در طول 15 سال گذشته طبق آمار جهانی ثابت مانده است. متاسفانه این آمار در مورد طلاق صادق نیست. آمار نشان می دهد که نرخ طلاق امروزه به مراتب بیش از گذشته است و کشورهایی جون ایالت متحده آمریکا بالاترین نرخ طلاق دنیا را دارا میباشند .به طوری که در آمریکا میزان طلاق 40% مجموع ازدواج ها و در ایران برای جمعیت شهری 30% بوده است. متفکران و آسیب شناسان طلاق را یکی از آسیب های اجتماعی به شمار آورده و بالا رفتن آنرا نشانه ی بارز اختلال در اصول اخلاقی و به هم خوردن آرامش خانوادگی و در مجموع دگرگونی در هنجارهای اجتماعی محسوب میکنند. طلاق به عنوان یک مساله اجتماعی همواره در ایران مورد توجه بوده است و طی چند دهه گذشته توجهاتی به مساله از سوی مراکز قانون گذاری و سایر نهادهایی که به نحوی با خانواده سرو کار دارند انجام گرفته است.از حیث امکان باید گفت که در بین وقایع حیاتی پنج گانه ( باروری, مرگ و میر, مهاجرت, ازدواج, طلاق) طلاق شاید تنها واقعه است که آمارهای آن در مقایسه با وقایع دیگر دقیق تر ثبت میشوند.


خانواده و نگرش نسب به ازدواج

به طور کلی نتایج پژوهش ها نشان می دهند جوانانی که روابط والدینشان را آشفته میدیدند صرف نظر از سازمان خانواده نگرش منفی نسبت به ازدواج دارند.لونگ (1987)به این نتیجه رسید افرادی که ازدواج والدینشان را ناخوشایند می بینند نگرش منفی به ازدواج دارند. این افراد انتظار کمی از ازدواج دارند . هم چنین تعارض زیاد در خانواده باعث می شود که فرزندان دیرتر ازدواجکنند و احتمالا زودتر طلاق بگیرند.


پژوهش هایی در مورد روانشناسی ازدواج


طی سالها نگرش های جدیدی در زمینه اوضاع و مسائل خانوادگی به وجود آمده است. پژوهش های مختلفی نشان داده اند که نگرش جوانان نسبت به ازدواج و طلاق تغییر کرده است. در حالیکه دهه 1950 عصر طلایی ازدواج نام داشت و افراد ارزشهایی مثل شادی, رشد و اجتماعی شدن را در ازدواج و تشکیل خانواده جست و جو می کردند. امروزه کمتر از نیمی از جوانان چنین عقیده ای دارند . در سال 1976 سی و نه درصد از جوانان سفید پوست معتقد بودند که ازدواج باعث خوشحالی بیشتر در زندگی میشود . ولی در سال 2001 تنها 22 درصد از جوانان چنین عقیده ای داشتند .در بین جوانان سیاه پوست نیز 41 درصد از جوانان در سال 1976 معتقد بودند که ازدواج باعث زندگی شادمانه تری می شود . اما در سال 2001 فقط 21 درصد از جوانان چنین عقیده ای داشتند.

در هنگ کنگ نیز تغییراتی در نگرش افراد به ازدواج و طلاق به وجود آمده است . درصد ازدواج مجدد نسبت به کل ازدواج ها از 4 درصد در سال 1981 به 34 درصد در سال 2006 افزایش پیدا کرده است. در مقابل درصد ازدواج اول نسبت به کل ازدواج ها از 81 درصد در سال 1981 به 61 درصد در سال 2006 کاهش یافته است. در بین همین سالها متوسط اولین ازدواج از 27 سال به 32 سال برای مردان و از 23 به 28 سال برای زنان افزایش یافته است.با این حال حدود 72 درصد از مشارکت کنندگان معتقد بودند که ازدواج یک مرحله مهم در زندگی است و حدود 85 درصد اعتقاد داشتند که داشتن یک شریک زندگی همیشگی یک عنصر مهم در ازدواج است. بین آموزش جنس و موقعیت جغرافیایی و نگرش به ازدواج رابطه وجود دارد.در هردو جنس کسانی که دارای مدارج آموزش عالی بودند معتقد بودند که ازدواج در زندگی ضروری است ولی داشتن یک شریک زندگی همیشگی مهم نیست. قسمت های سنتی هنگ کنگ معتقد بودند که ازدواج ضروری است . هم چنین توافق عمومی در این مورد که افراد متاهل شادتر از افراد مجرد هستند.

در انگلیس نیز نرخ ازدواج ها بعد از دهه 1970 (که سالانه 45000 )بود رو به کاهش رفت. در سال 1971 میانگین سن ازدواج برای مردان 24 سال و برای زنان 22 سال بود. در حالیکه این رقم در سال 2004 به 31 سال برای مردان و 29 سال برای زنان رسید. در آمریکا نیز به دلیل تغییرات زیاد در نگرش افراد پژوهش های زیادی در حوزه ازدواج و طلاق صورت گرفته است. در این کشور حدود 50 درصد ازدواج های اول و 60 درصد ازدواج های دوم به طلاق منجر می شود و نگرش منفی به ازدواج به سرعت روبه افزایش است.

در ایران نیز طبق آخرین پژوهشی که مرکز مطالعات جمعیتی آسیا و اقیانوسیه انجام داده سن ازدواج دختران 22سال و پسران 26 سال اعلام شده است که نسبت به سال 2006 برای پسران 1.5 سال و برای دختران 1 سال افزایش نشان داه است .علت اصلی افزایش سن ازدواج عوامل اجتماعی و فرهنگی ذکر شده و در این بین 50 تا 60 درصد علل به خود جوانان و 40 تا 50 درصد آن به خانواده ها بر می گردد . در دختران حدود 40 درصد علل به تجمل گرایی آنان بر میگردد.

اصطلاحات و لغات ازدواج


Marriage  : ازدواج

Commitment : تعهد

Divorce : طلاق

Empathy : همدلی

Emotions : عواطف

نظریه استرنبرگ در مورد عشق


استرنبرگ معتقد است یک عشق کامل سه بعد دارد: وفاداری، صمیمیت و هوس از نظر او کسی عاشق است که هر 3مؤلفه عشق را به اندازه کافی در وجودش پرورش داده باشد. او همچنین 8 نوع عشق را در روابط دو نفر تعریف می کند.

استرنبرگ معتقد است یک عشق کامل سه بعد دارد: وفاداری، صمیمیت و هوس از نظر او کسی عاشق است که هر 3مؤلفه عشق را به اندازه کافی در وجودش پرورش داده باشد. او سعی کرده است با در نظر گرفتن این 3 مؤلفه، عشق را از زوایای گوناگون نگاه کند.


1. صمیمیت: صمیمیت، بعد عاطفی و هیجانی عشق است؛ اینکه ما نسبت به دیگران احساسات نزدیک و مشترک داشته باشیم. صمیمیت بیش از هر چیز یک احساس دوطرفه است. نمی‌توانید بگویید فلانی دوست صمیمی من است ولی او با من صمیمی نیست!


2. هوس: هوس یا شاید بهتر است بگوییم شور، موتور محرکه عشق است. غیر از احساسات جنسی که کاملا در کلمه هوس مستتر است، یک چیز دیگر هم در این بعد از عشق وجود دارد؛ چیزی غیرجنسی که بین عامه به احساسات رمانتیک مشهور است؛ احساس دل‌انگیز عاشق شدن.


3. وفاداری: وفاداری یا تعهد، نیت فرد را برای تداوم رابطه نشان می‌دهد؛ اینکه ما بخواهیم تا آخر عمر، معشوقمان را

حفظ کنیم و برای این پایداری تلاش کنیم.


همان‌طور که گفتیم، استرنبرگ عشقی را کامل می‌داند که دارای هر 3 بعد باشد وگرنه انواع دیگری از احساسات وجود دارند که دو یا تنها یک بعد پررنگ عشق را دارند. اشتربرگ هشت عشق رامطرح می کند:

1. فقدان عشق: در این رابطه هیچ کدام از عناصرعشق حضورندارند. این رابطه را در زندگی روزانه با مردم عادی میبینیم

2. عشق دوستانه: این احساس زمانی دست میدهد میل و تعهد به مقدار کم وجود داشته باشد یا اصلا وجود نداشته باشد، اما صمیمیت در حد بالایی حضور دارد. این احساس را معمولا در رابطه با دوستان صمیمی داریم.

3. عشق شهوانی: میل در این عشق بیشتر حضور دارد. هیجانات ومیل زیادی دراین رابطه وجود دارد، اما صمیمیت و تعهد در سطح ضعیفی قرار دارد.


4. عشق پوچ: این عشق زمانی احساس میشود که تعهد قوی باشد،اما میل وصمیمیت در سطح پایینی قرار داشته باشد یا اصلا وجود نداشته باشد. این ویژگی اغلب در زوج هایی دیده میشود،که مدت زیادی از ازدواج آنها میگذرد وبه خاطر بچه ها در کنار یکدیگر زندگی میکنند وسعی دارند رابطه را، حتی اگر از نظر روانی و جسمی یکدیگر را ارضا نکنند، حفظ کنند.


5. عشق خیال انگیز: این عشق در بیین زوجهایی مشاهده میشود که رابطه انها تا اندازه ای تازه است. میل و صمیمیت شدید است، اما زوجها به اندازه کافی، زندگی مشترک یا تجربه های مشترک ندارند که متقابلا احساس تعهد کنند.

6. عشق مشفقانه: در این عشق صمیمیت و تعهد شدید است اما میل ضعیف است. عشق مشفقانه در بین زوجهایی دیده میشود که به مدت تقریبا طولانی با هم هستند واز یکدیگر رضایت دارند، اما جاذبه جنسی آنها از بین رفته است.

7. عشق ابلهانه: در این عشق میل وتعهد بالاست . اما صمیمیت ضعیف است عشق ابلهانه در زوجهایی دیده میشود که یک عنصر مشترک قوی دارند و همین دلیل تصمیم میگیرند ازدواج کنند، حتی اگر یکدیگر رااصلا نشناسند.

8. عشق کامل: این عشق سه عنصر را به طور سخاوتمند در خود جای داده است. عشقی است که همه ی ما انرا آرزو داریم. همانطور که اشترنبرگ می گوید،رسیدن به این مرحله خیلی آسان تر از نگهداشتن آن است.


انواع عشق میل صمیمیت تعهد

فقدان عشق ضعیف ضعیف ضعیف

عشق دوستانه ضعیف قوی ضعیف

عشق شهوانی قوی ضعیف ضعیف

عشق پوچ ضعیف ضعیف قوی

عشق خیال انگیز قوی قوی ضعیف

عشق مشفقانه ضعیف قوی قوی

عشق ابلهانه قوی ضعیف قوی

عشق کامل قوی قوی قوی

آیا مشاوره قبل از ازدواج لازم است؟

آیا مشاوره قبل از ازدواج لازم است



آیا مشاوره قبل از ازدواج لازم است؟

من مهران هستم با همسرم افسانه، قبل از ازدواج نزد مشاور ازدواج رفتیم. اگر شما هم مثل من هستید احتمالاً از این موضوع تعجب می‌کنید که مشاوره قبل از ازدواج واقعا لازم است. قبل از این که نزد مشاور برویم، از خود می پرسیدیم چه کسی رابطه‌ی ما دو نفر را بهتر از خودمان می‌داند؟! اما اکنون به این نتیجه رسیده‌ایم که یک نظر از سوی فردی بی طرف و آگاه می تواند برای ما بسیار مفید باشد. ما در هنگام رابطه و در روابط متقابل خودمان همواره تلاش می کردیم که بهترینِ خودمان باشیم، آیا همین دلیل کافی نیست برای این که ما نزد مشاور برویم تا خودِ واقعی مان را بهتر بشناسیم؟ میدانم که هر فردی رازهایی دارد که مایل نیست برای کسی بازگو کند و یا کسی آنها را کشف کند اما این را بدانید که یک مشاور روانشناسی ، یک امانتدار و یک کمک کننده واقعی است. ما واقعاً به این موضوع ایمان پیدا کرده ایم که دریافت یک بازخورد از طرف یک متخصصِ بی طرف یا انجام یک مشاوره خانواده می تواند بیشتر از آنچه که فکر می کنیم برای ما مفید باشد.


بر اساس یک نظرسنجی که در مجله روانشناسی خانواده منتشر شده بود زوجهای که مشاوره های قبل از ازدواج داشتند، سطح بالاتری از رضایت زناشویی را تجربه میکردند و احتمال طلاق در بین زوجهای که بیشتر از ۵ سال از زندگی آنها گذشته بود به میزان ۳۰ درصد کاهش یافته بود. در آمریکای شمالی، مشاوره پیش از ازدواج را بسیار مهم می دانند و به همین دلیل قوانینی را پیشنهاد کرده‌اند که هر یک از همسران باید در حدود ۱۰ ساعت مشاوره قبل از ازدواج را شرکت کند و سپس می توانند به صورت قانونی ازدواج کنند. این ابتکار همچنین شامل تسهیلاتی همچون کاهش مالیات برای زوجهای که هرساله آموزش های ازدواج می بینند و یا به صورت داوطلبانه در دوره های آموزشی ویژه زوجین شرکت می‌کنند در نظر گرفته شده. این حقیقت را باید بپذیریم که در امریکا سالانه میلیاردها دلار صرف برنامههای جلوگیری از طلاق و یا خدمات به زوجهای در شرف طلاق میشود؛ البته که این میلیارد دلار در مقابل شکستهای عاطفی و روانی که، زوجین پس از طلاق و یا در یک ازدواج ناموفق می بینند بسیار کمتر است. ما واقعا متوجه شدیم که دقیقاً قبل از ازدواج هر فرد، باید یک دوره مشاوره قبل از ازدواج در نظر گرفته شود ما به این موضوع باور داریم و سودمندی آن را به تمام معنا لمس کرده ایم.


مشاوره قبل از ازدواج چیست؟

مشاوره قبل از ازدواج یک نوع تشخیص و درمان است. به کمک آن می توان اطمینان حاصل کرد که شما و شریک زندگی‌تان یک رابطه قوی و سالم را به عنوان پایه‌ای برای ازدواج پایدار و متقابلاً رضایتبخش‌تان ایجاد کرده اید. چه بخواهیم و چه نخواهیم باید این نظریه اسلام را قبول کنیم که زن و شوهر باید هم طبقه و هم سطح با یکدیگر باشند. این موضوع نه تنها صرفاً برای تفاهم بین زوجین است بلکه همچنین برای تفاهم یک خانواده و همینطور جلوگیری از آسیبهای ارزشی و روانی که فرزندان در یک خانواده غیر هم سطح تحمل می کنند خواهد بود. مشاوره قبل از ازدواج به ما کمک میکند که از بسیاری از خسارتهایی را که خدای نکرده ممکن است در آینده به ما متحمل شود جلوگیری کنیم.


چه اتفاقی در طول مشاوره رخ می دهد؟

مشاوره پیش از ازدواج در برخی از جزئیات که شاید کمتر به آنها فکر کرده اید، با توجه به موضوعات مهم و دغدغه های روانی تان به شما کمک می کند. موضوعاتی مانند بچه‌ها، صمیمیت، پول و غیره. از شما سوالاتی در مورد اهداف شغلی فردی ، ارزش های خود ، وضعیت مالی ، زندگی جنسی شما ، انتظارات شما در رابطه با داشتن فرزند ، اعتقادات مذهبی ، مشارکت خانواده و زندگی اجتماعی پرسیده می شود.


شاید اینطور فکر کنید که قبلاً بسیاری از این موضوعات را با همسر خود مورد بحث قرار داده‌اید اما مطمئن باشید که از بعضی از سوالات شگفت زده می شوید. اگر به دلایلی ما نتوانیم فرزند داشته باشیم آیا میتوانیم از پرورشگاه فرزند بیاوریم؟ آیا این موضوع آنقدر سخت است که بهتر است طلاق بگیریم؟! آیا وجود یک فرزند برای ما کافی است و همین یک فرزند شیوه زندگی و منابع مالی ما را تحت تاثیر قرار میدهد؟ ما چطور می توانیم فرزندان خود را تربیت کنیم؟ ما با بستگانی که آنها را زیاد دوست نداریم چطور باید همکاری و ارتباط داشته باشیم؟ ارزشهای اصلی و یا خط قرمزهای ما چیست؟ آیا شرایط بد مالی، خیانت، اعتیاد به مواد مخدر یا امثال اینها میتواند خط قرمزهای ما باشد؟ اگر در زندگی دچار اشتباهاتی شدیم عکس العمل هر یک از ما چه باید باشد؟


همانطور که از طریق این قبیل سوالات، ذهن خود را نسبت به مسائل زندگی مشترکتان باز می‌کنید آمادگی خود را نیز بالا میبرید تا برخی از حقیقت های سخت را بپذیرید و برای آنها راه حل موثری پیدا کنید. حقایقی که قبل از جلسه شما ناشناخته بود و یا نادیده گرفته شده بود. به عنوان مثال ممکن است متوجه شویم که همسر ما زمان زیادی را صرف خود می‌کند و یا از یکی از عادتهای خود به شدت ناراضی است و یا به برخی از ناراحتی های گذشته دست می زند. مشاوره رفتارهای شما را برایند می‌کند و به شما آموزش می دهد تا یاد بگیرید که چطور میتوانید با استفاده از مهارت های خود، تمام مسائلتان را تا حد معقولی حل و فصل کنید و رابطه خود را بهبود بخشید. انتظارات واقع بینانه از یکدیگر، از بین بردن ترس از ازدواج و شناسایی نقاط استرس زای آینده در رابطه شما به خوبی به کمک مشاور کشف و حل میشود. نگران نباشید مشاورین و روانشناسان متخصص و حرفه ای به شما کمک می کنند که با سرمایه گذاری بر روی نقاط قوت شخصیت خود آنها را توسعه دهید و با این روش رابطه خود را تغذیه کنید. با این کار شما یکدیگر را بیشتر دوست خواهید داشت.


کجا میتوانم یک مشاوره پیش از ازدواج پیدا کنم؟

می توانید در محله یا منطقه خود از مشاوران و درمانگران محلی استفاده کنید همچنین اکثر بیمارستانها علاوه بر اقدامات کلینیکی و کلینیک‌های بهداشت خانواده ، اداره مشاوره خانوادگی دارند که مشاوران ازدواج در آنجا مشغول به کار هستند. همچنین مشاوران و روانشناسان متخصص و حرفه ای کاوش می توانند به شما در این زمینه کمک کنند و با استفاده از جلسات مشاوره و یا کارگاه های آموزشی پیش از ازدواج به شما کمک می کنند تا بزرگترین تصمیم زندگی خود را بهترین نحو انجام دهید.

روان شناسی ازدواج

دختر خانم ها حتما بخوانید


شش نکته برای پیدا کردن عشق زندگی:


اغلب دختر خانم ها در ارتباط برقرار کردن با آقایان دچار مشکل هستند وقتی خواستگاری برایشان می آید، پیش از آنکه شناخت کاملی از او پیدا کنند یا خیلی زود تصمیم می گیرند و در مورد آن شخص قضاوت عجولانه می کنند،یا اینکه رفتارعجیب و غیر واقعی از خود نشان می دهند که باعث میشود آن مرد از ادامه رابطه با او منصرف شود. بنابراین توصیه میشود که قبل از اینکه تصمیم به ازدواج بگیرید، بهتر است رفتار و خصوصیات درونی خود را اصلاح کنیم و پس از آن به انتخاب کردن فکر کنیم.


در زیرنکاتی را برای شما دختران عزیز آورده ام که کمک زیادی در حل این مسئله به شما می کند:


۱-زبان بدنتان را نرم کنید:


دفعه بعدی که با مردی (خواستگاری) قرارمی گذارید و بیرون می روید، لحظه ای صبر کنید وببینید بدنتان چه می کند. این احتمال وجود دارد که اعصابتان باعث میشود شانه هایتان را سفت کنید یا دست هایتان را به هم قلاب کنید  زن ها اینقدر اسیر خوشان میشوند که فراموش میکنند زنانگی که مردها عاشقش هستند را نشان دهند پس به جای این، دست هایتان را آرام کنید، شانه هایتان را بیندازید و وقتی در حضوراو هستید، پشت تان را صاف نگه دارید. بعد ببینید که چطور نرم نرمک به شما و دلتان نزدیک میشود.


2-  خیلی به جلو نگاه نکنید:


در آخرین قرار ملاقاتتان به چه فکرمی کردید؟


اگر شما هم مثل اکثر زن ها باشید، احتمالا می بینید که خیلی وقت ها این افکار ذهنتان را مشغول می کند: آیا دوستم دارد؟ آیا شوهر خوبی برایم میشود؟ تمرکز برآینده و ای کاش ها، نه تنها باعث میشود نتوانید از لحظاتتان لذت ببرید و کشف کنید که آن مرد واقعا کیست، بلکه باعث میشود نتوانید هیچوقت با بخشی از او که بیشترین اهمیت را دارد یعنی دلش، ارتباط برقرار کنید.


3- دست از تظاهر به آنچه نیستید بردارید:


چند بار تا به حال شده وقتی با مردی هستید خود واقعیتان را پنهان کنید؟ تصور می کنید اگر چیزهای عجیب در مورد خودتان را برملا کنید. او را بترساند یا اگر با نظر او مخالفت کنید او را از خودتان دور کنید. اما هیچ چیز بهتر از حقیقت نیست البته منظورمان این نیست که در همان جلسه اول همه چیز را بیرون بریزید. منظوراین است که نیازی نیست آدم کاملی باشید تا بتوانید کسی را عاشق خودتان کنید. پس دست از خودسانسوری بردارید و اجازه بدهید شما را بخاطر آنچه هستید دوست بدارد.


4- برا دریافت کردن کانال را عوض کنید:


ممکن است تصور کنید که برای اینکه به مردی نشان دهید که موردی خوب و عالی هستید،باید برایش شام درست کنید، کارهایی برایش انجام دهید یا رابطه را جلوببرید. اما واقعیت این است که مردها عاشق این میشوند که چقدر خودشان برای شما مایه بگذارند، نه برعکسش. یک مرد خوب دوست دارد که خوشحالتان کند و کارهای خوب برایتان انجام دهد پس اجازه این کار را به او بدهید.


5- به طرفتان فرصت بدهید:


آیا زیادی قد کوتاه است؟ سنگین وزن است؟ خیلی سنش پایین است؟ خیلی جدی است؟ یا به اندازه کافی جدی نیست؟ خیلی زن ها بودند که اوایل آشنایی شوهرانشان اصلا برایشان قابل تحمل نبودند و الان حتی نمی توانند یک روز را بدون او سپری کنند وقتی مردی وارد زندگیتان شد. آن را یک فرصت بدانید و حداقل تا سه جلسه ملاقات به او فرصت دهید، مگر اینکه حسابی با دیدنش توی ذوقتان خورده باشد و اصلا نتوانید با او بودن را تصورکنید. شاید آن مرد ، مرد ایده آل شما نباشد اما اگر بیشتر به او نزدیک شوید می توانید چیزهای بیشتری در موردش کشف کنید.


6- یادتان باشد، حرف نادرست را نباید به مرد درست بزنید:


اگرحرفی که می زنید از ته دلتان باشد، مردی که قراراست عاشقتان شود نخواهد ترسید او تلاش خواهد کرد مشکلات را از میان بردارد واین کارباعث میشود به هم نزدیک تر شوید. البته، باید بگذارید اوهم به همین اندازه احساس امنیت کند و حرفهایش را با شما در میان بگذارد. وقتی پایه ای محکم از پذیرش واطمینان متقابل برای رابطه تان ساختید، دیگر عشق منتظر نخواهد ماند و شعله ور خواهد شد تغییر عادت هایتان نیازمند زمان و تمرین است. مطمئنم اگراینطور شودعشقی که همیشه آرزویش را داشتید درزندگیتان پدیدار میشود.


 


آیا شناخت درستی از نامزد خودتان پیدا کرده اید؟


به این 6 دلیل او با تو ازدواج نمی کند:


دراین مقاله سرنخ هایی وجود دارد که توسط آنها متوجه میشوید طرف مقابل تعهدی برای ازدواج با شما دارد یا خیر. اگر سه نشانه یا نشانه های بیشتری از نشانه های زیر را در او وجود دارد، مراقب باشید.


1-همه دوست های قبلی اش از نظر او دیوانه و نادان هستند:


به مردی که دوست یا نامزد قبلی اش را با لقب های مختلفی می خواند،حواستان باشد. زیرا با موقعیت فعلی او نیازی به صحبت درمورد نامزد یا دوست قبلی اش نیست.


2- فضایی فوق العاده رومانیک ترتیب می دهد:


خوردن شام را زیر نور شمع ترجیح می دهد، شما را به مکان های خلوت می برد، و این یک اخطاراست که نمی خواهد زن های دیگری به او نگاه کنند. دفعه بعد از او بخواهید تا به یک رستوران شلوغ بروید. حالا ببینید چه عکس العملی دارد.


3- پشت تلفن هنگام حرف زدن گاهی گرم و پرشور و گاهی سرد وبی احساس است:


ممکن است در یک روز 10 بار به شما زنگ بزند درکنارآن ممکن است روزها خبری از او نداشته باشید. گاهی 1 ساعت با تلفن با شما صحبت می کند و گاهی هم پیام یا اس ام اس شما را نادیده می گیرد. دقت کنید که چه اتفاقی در حال افتادن است؟ اگر بخواهیم صادقانه صحبت کنیم شاید او سرگرم افراد دیگری است.


4- شما را به ارتکاب اشتباهی مجرم می کنند:


برای مردها طبیعی است که بعد از ازدواج با همسرشان ساعت ها وقت بگذارنند و رابطه عاطفی برقرارکنند، اما اگراین مورد با رفتارهایی مانند رفتارهای زیر همراه بود خطرناک است:


الف) اگرفشار و اصرار زیادی به شما وارد کرد.


ب) اگرسعی کرد با گفتن داستان های بد و غم انگیز شما را به داشتن رابطه غیر معمول ترغیب کند.


5- صمیمانه برخورد نمی کنند:


اگردونفر فوق العاده با یکدیگر صمیمی باشند، ممکن است سوال های شخصی از یکدیگربپرسند. حقیقت این است که آنها نمی خواهندزمان و انرژی شان را روی شناخت شما بگذارند زیرا قرار نیست مدت ها با شما زندگی کنند تا به شناخت شما نیازی داشته باشند.


6- به شما می گوید: شما دو روح در یک بدن هستید:


بسیارخوب،گفتن جمله های عاشقانه به یکدیگر قابل ستایش است، اما گفتن این جمله ها هم درابتدای کار وخیلی زود ممکن است از روی عجله گفته شده باشد اگرشخص مقابل تان در هفته های ابتدایی ازدواج تان به شما گفت که کم کم در حال عاشق شدن است،خیالتان راحت باشد و به اعتماد کنید.


حالا با خواندن این نکات تصمیم با شماست. آیا هنوز هم معتقدید که او عاشق تان است و می خواهد با شما زندگی کند؟ اگر این گونه است که بسیار خوب اما اگر شرایط فرق می کند بهتر است با دید باز وبه دور از احساسات تصمیم منطقی و عاقلانه بگیرید.


 

پرسشنامه مشاوره قبل از ازدواج

قبل از ازدواج,مشاوره قبل از ازدواج



پرسشنامه مشاوره قبل از ازدواج


این پرسشنامه با سۆالاتی آسان ام کلیدی و مهم طراحی شده است که زوجین با پاسخ دادن به آنهابه صورت فردی سپس بحث با یکدیگر در این باره می توانند به شناخت بهتری از یکدیگر در این 8 زمینه ی کلیدی دست یابند.


 


این پرسشنامه به زوجین کمک می کند تا نقاط قوت و ضعف ارتباط خود را ارزیابی کنند. این پرسش ها به شکل تمرینی برای خود – ارزشیابی است که زوجین در مرحله ی آمادگی برای ازدواج می توانند آن را تکمیل کنند حتی زوجینی که ازدواج کرده اند نیز می توانند به آن پاسخ دهند.


 


هدف این پرسشنامه این است که بتواند تفکر را در زوج ها برانگیزاند و مباحثی را مطرح کند که تعهد آن ها را به عشق ورزیدن و گرامی داشتن یکدیگر در دوران های مختلف و فراز و نشیب های زندگی شان افزایش دهد.


 


زمینه های ازدواج موفق


تجارب نشان داده است که زمینه های زیر برای یک رابطه ی ازدواج موفقیت آمیز مهم و ضروری است:


 


1- ارتباط


رابطه کارآمد و مناسب یکی از بهترین عوامل ازدواج موفق است. اگر زوج ها بتوانند به گونه ای صادقانه احساسات خود را بیان کنند شانس شان برای یک ازدواج شاد و موفق افزایش می یابد.


 


سۆالاتی که زوجین در این زمینه می توانند پاسخ دهند شامل موارد زیراست:


 


- آیا هر دو نفر شما درباره اهمیت برقراری ارتباط خوب و مناسب توافق دارید؟


- آیا شما دو نفر از چگونگی برقراری ارتباط با یکد یگر راضی هستید؟


- آیا شما وقت و زمان کافی برای برقراری ارتباط داشته اید؟ (حداقل 6 ماه نامزدی)


- هر یک از شما شخصیت دیگری را چگونه توصیف می کنید؟


- آیا وقتی درباره چیزی که در ذهنتان می گذرد با شریک زندگیتان صحبت می کنید مطلب را می فهمد؟


- آیا شما درباره ی اینکه از او بپرسید خواسته هایش چیست احساس راحتی می کنید؟


- آیا شما دو نفر از سطح هوشی یکسان برخوردار هستید؟


- آیا علایق مشترک دارید؟


- آیا نظام ارزشی و اعتقادی شما مشترک است؟


- اگر شما ناامید یا افسرده باشید آیا شریک زندگی آینده شما حمایت و دلگرمی برای شما ایجاد می کند؟


- آیا از شیوه تصمیم گیری و ارتباطتان راضی هستید؟


- آیا با یکدیگر به تفریح و بازی می پردازید؟


- سرگرمیهای شما دو نفر چیست؟


- آیا به یکدیگر افتخار می کنید؟


- به نظر شما وظایف و مسئولیت های یک زن و یک شوهر چیست؟


- آیا شما روحیه ی مبارزه طلبی دارید یا اهل گذشت هستید؟


 


مشاوره ازدواج,قبل از ازدواج,مشاوره قبل از ازدواج



مشاوره ازدواج,قبل از ازدواج,مشاوره قبل از ازدواج


2- حل تعارض ها و کشمکش ها


مسائل زناشویی عموما وقتی پیچیده می شود که زوجین با به کارگیری روش های غلط و مخرب سعی در حل آنها داشته باشند مثلا فریاد بزنید، تهدید کنید، قهر کنید و .....


 


توانایی گفتگو و حل کشمکش ها از طریق مذاکره ی سازنده مشخصه احترام متقابل است هنری است که باید کسب شود.


 


- آیا شما عموما از نتیجه ی عدم توافق هایی که با یکدیگر دارید ناراضی هستید؟


- آیا شریک زندگی شما وقتی از دست شما عصبانی است آن را نشان می دهد؟


- وقتی شما از او عصبانی هستید به او می گویید؟


- آیا هردو شما دونفر می توانید عصبانیت خود را کنترل کنید؟


- آیا اشتباهات گذشته ی یکدیگر را دوباره مطرح می کنید؟


- آیا در حضور دیگران از یکدیگر انتقاد می کنید؟


- آیا در صورت وجود مسائلی که ازدواجتان را تهدید می کند به خدمات مشاوره ای روی خواهید آورد؟


 


3- مسائل مالی


در بسیاری از زوجین مسائل مالی آغازگر تعارضات زناشویی است. تعارضات می تواند از چگونگی کنترل در آمد زوج ها ناشی شود به منظور اجتناب از مسائل مالی جدی، زوجین تشویق می شوند که بودجه ای را بپذیرند که توافق دوطرفه آنها را در زمینه اولویت هایشان منعکس کند.


 


- موقعیت اقتصادی شما چگونه است؟


- آیا می دانید درآمد شریک زندگی تان چقدر است؟


- دیدگاه های شما درباره مسائل مالی چیست؟


- آیا به شریک زندگی تان در زمینه های مالی اعتماد دارید؟


- آیا هر دو نفر شاغل هستید؟ آیا در یان باره به توافق رسیده اید؟


- آیا حساب بانکی مشترک دارید؟


- درباره هزینه ها و درآمدهایتان با یکدیگر صحبت می کنید؟


 


4- روابط جنسی


عشق می تواند به گونه ای بسیار زیبا و رضایت بخش از طریق رابطه ی جنسی شما ابراز شود. در عین حال که زوجین می توانند حس عمیق صمیمیت را از تجلی جسمانی عشق شان تجربه کنند، گاه روابط جنسی می تواند منشأ ناکامی و اضطراب نیز باشد مبادله ی صادقانه ی احساسات فردی درباره روابط جنسی می تواند احساس و ادراک زوجین را از این خصوصی ترین و صمیمانه ترین فعالیت انسانی افزایش دهد.


 


- آیا روابط جنسی شما کنترل شده است؟


- آیا شما از شیوه و میزان ابراز عواطف شریک زندگی خود راضی هستید؟


- آیا شما درباره مسائل و روابط جنسی به راحتی می توانید با یکدیگر صحبت کنید؟


- آیا درباره توانایی شریک زندگیتان در مورد وفاداری به زندگی زناشویی اطمینان دارید؟


- آیا معتقدید که احساسات عاشقانه شما به یکدیگر از جذابیت جنسی شما به یکدیگر مهمتر است؟


- آیا از شیوه های برقراری ارتباط همسرتان با جنس مخالف – مثلا در یک مهمانی – راضی هستید؟


- آیا به رابطه جنسی به چشم چیزی لذت بخش می نگرید یا رابطه ای که باید آن را تحمل کرد؟


- آیا خواهان داشتن فرزند هستند؟ در این باره با یکدیگر حرف زده اید؟


 


5- کودکان


تعداد و زمان بچه دار شدن مسئله ای مهم درازدواج است زوجین لازم است درباره احساساتشان و عقایدشان در این باره صحبت کنند و درباره مسئولیت ها و برنامه های پس از بچه دار شدن به گفتگو بپردازند.


 


- آیا درباره تعداد فرزندان در آینده با یکدیگر صحبت کرده اید؟


- آیا درباره ی زمان بچه دار شدن به توافق رسیده اید؟


- چگونه فرزندان خود را تربیت خواهید کرد؟


- چه نظام ارزشی و اعتقادی را در تربیت بچه به کار خواهید برد؟


- برای ایجاد انضباط چه خواهید کرد؟ تنبیه و تشویق ها را برنامه ریزی کرده اید؟


- آیا درباره مباحث فرزند دار شدن دیدگاه های مشابهی دارید – مثلا سقط جنین، فرزند خواندگی، و....


 


6- مذهب


دیدگاه فردی و مشترک مذهبی می تواند تأثیر اساسی در ازدواج داشته باشد.مطالعات نشان داده است که انجام اعمال مذهبی مشترک در میزان رضایت مندی بیشتر از زندگی زناشویی و کاهش احتمال طلاق نقش مهمی دارد ایمان زوج ها نه تنها برزندگی آنها اثر می گذارد بلکه برزندگی فرزندان و اطرافیانشان نیز مۆثر است.


 


- آیا هر دو یک مذهب دارید؟


- آیا شما به یکدیگر در نزدیک شدن به خدا کمک می کنید؟ چگونه؟


- آیا برای انجام مراسم مذهبی با یکدیگر برنامه ریزی می کنید؟


- دیدگاه شما نسبت به ازدواج و طلاق چیست؟


- آیا می توانید سه هدف از ازدواج کردن را نام ببرید؟


- احساس شما نسبت به یک ازدواج موفق چیست؟


- آیا درباره تربیت مذهبی کودکانتان با یکدیگر توافق دارید؟


- آیا در نگرش شریک زندگی تان نسبت به باورها و مناسک مذهبی راضی هستید؟


- آیا شما یکدیگر را با یک عشق از منظر الهی دوست دارید؟


 


ما ضمن اینکه برعواطف مثبت در طی دوران نامزدی تأکید می کنیم در عین حال مسائل عاطفی می تواند یک منطقه حساس و مین گذاری شده باشد! این فرصت را به یکدیگر بدهیم تا به کمک هم از پیچیدگی عواطف زنانه و مردانه عبور کنید.

 


مشاوره ازدواج,قبل از ازدواج,مشاوره قبل از ازدواج


مشاوره ازدواج,قبل از ازدواج,مشاوره قبل از ازدواج

 


7- خانواده و دوستان


رابطه شما با خانواده و دوستان پس از ازدواج تا چه حدی تغییر می کند؟ باید دانست که در حالیکه زن و شوهر باید بهترین دوستان هم باشند در عین حال هر کدام به داشتن دوستان خوب و اعضای خانواده شان برای حمایت شدن در سراسر زندگی مشترک نیاز دارند.


 


- آیا خانواده های یکدیگر را تأیید می کنید؟ آیا آنها رابطه ی شما را تحکیم می کنند؟


- آیا می توانید خانواده های یکدیگر را بپذیرید و آنها را درک کنید؟


- چگونه باخانواده های یکدیگر رابطه برقرار خواهید کرد؟


- آیا از میزان ارتباط خانواده ی همسرتان در رابطه مشترکتان راضی هستید؟


- آیا دوستان مشترک دارید؟


- نحوه ی ارتباط با دوستانتان چگونه است؟ چقدر؟


- آیا شما روابط حل نشده و پیچیده ای در گذشته داشته اید؟


 


8- مسائل عاطفی


ما ضمن اینکه برعواطف مثبت در طی دوران نامزدی تأکید می کنیم در عین حال مسائل عاطفی می تواند یک منطقه حساس و مین گذاری شده باشد! این فرصت را به یکدیگر بدهیم تا به کمک هم از پیچیدگی عواطف زنانه و مردانه عبور کنید.


 


- خلق و خوی شما چگونه است و فکر می کنید چطور این خلق وخو روی ازدواجتان تأثیر خواهد گذاشت؟


- آیا شما حالیت های عاطفی و مسائلی دارید که لازم است همسرتان آنها را بداند؟ (مثلا از موردی خاص عصبی می شوید)


- چقدر در روابط منعطف هستید؟


- آیا به لحاظ عاطفی به یکدیگر کمک می کنید و از هم حمایت می کنید؟


- اگر روزی عاشق شوید چگونه متوجه خواهید شد که این احساس زودگذر نیست؟


- روابط شما با والدینتان چطور است؟


 


برای داشتن یک ازدواج موفق، هر چه شناخت بیشتر باشد می توان انتظار ازدواج پایدارتری داشت در این مقاله برخی از زمینه های ضروری شناخت بیان شد که لازم است زوجین پس از پاسخ دادن به آنها، با مراجعه به یک مشاور خبره در زمینه ی ازدواج به بحث و تبادل نظر بپردازند.