ازدواج آسان است

وبلاگ تفریحی - مشاوره ای - مطالب خواندنی

ازدواج آسان است

وبلاگ تفریحی - مشاوره ای - مطالب خواندنی

آیا مشاوره قبل از ازدواج لازم است؟

آیا مشاوره قبل از ازدواج لازم است



آیا مشاوره قبل از ازدواج لازم است؟

من مهران هستم با همسرم افسانه، قبل از ازدواج نزد مشاور ازدواج رفتیم. اگر شما هم مثل من هستید احتمالاً از این موضوع تعجب می‌کنید که مشاوره قبل از ازدواج واقعا لازم است. قبل از این که نزد مشاور برویم، از خود می پرسیدیم چه کسی رابطه‌ی ما دو نفر را بهتر از خودمان می‌داند؟! اما اکنون به این نتیجه رسیده‌ایم که یک نظر از سوی فردی بی طرف و آگاه می تواند برای ما بسیار مفید باشد. ما در هنگام رابطه و در روابط متقابل خودمان همواره تلاش می کردیم که بهترینِ خودمان باشیم، آیا همین دلیل کافی نیست برای این که ما نزد مشاور برویم تا خودِ واقعی مان را بهتر بشناسیم؟ میدانم که هر فردی رازهایی دارد که مایل نیست برای کسی بازگو کند و یا کسی آنها را کشف کند اما این را بدانید که یک مشاور روانشناسی ، یک امانتدار و یک کمک کننده واقعی است. ما واقعاً به این موضوع ایمان پیدا کرده ایم که دریافت یک بازخورد از طرف یک متخصصِ بی طرف یا انجام یک مشاوره خانواده می تواند بیشتر از آنچه که فکر می کنیم برای ما مفید باشد.


بر اساس یک نظرسنجی که در مجله روانشناسی خانواده منتشر شده بود زوجهای که مشاوره های قبل از ازدواج داشتند، سطح بالاتری از رضایت زناشویی را تجربه میکردند و احتمال طلاق در بین زوجهای که بیشتر از ۵ سال از زندگی آنها گذشته بود به میزان ۳۰ درصد کاهش یافته بود. در آمریکای شمالی، مشاوره پیش از ازدواج را بسیار مهم می دانند و به همین دلیل قوانینی را پیشنهاد کرده‌اند که هر یک از همسران باید در حدود ۱۰ ساعت مشاوره قبل از ازدواج را شرکت کند و سپس می توانند به صورت قانونی ازدواج کنند. این ابتکار همچنین شامل تسهیلاتی همچون کاهش مالیات برای زوجهای که هرساله آموزش های ازدواج می بینند و یا به صورت داوطلبانه در دوره های آموزشی ویژه زوجین شرکت می‌کنند در نظر گرفته شده. این حقیقت را باید بپذیریم که در امریکا سالانه میلیاردها دلار صرف برنامههای جلوگیری از طلاق و یا خدمات به زوجهای در شرف طلاق میشود؛ البته که این میلیارد دلار در مقابل شکستهای عاطفی و روانی که، زوجین پس از طلاق و یا در یک ازدواج ناموفق می بینند بسیار کمتر است. ما واقعا متوجه شدیم که دقیقاً قبل از ازدواج هر فرد، باید یک دوره مشاوره قبل از ازدواج در نظر گرفته شود ما به این موضوع باور داریم و سودمندی آن را به تمام معنا لمس کرده ایم.


مشاوره قبل از ازدواج چیست؟

مشاوره قبل از ازدواج یک نوع تشخیص و درمان است. به کمک آن می توان اطمینان حاصل کرد که شما و شریک زندگی‌تان یک رابطه قوی و سالم را به عنوان پایه‌ای برای ازدواج پایدار و متقابلاً رضایتبخش‌تان ایجاد کرده اید. چه بخواهیم و چه نخواهیم باید این نظریه اسلام را قبول کنیم که زن و شوهر باید هم طبقه و هم سطح با یکدیگر باشند. این موضوع نه تنها صرفاً برای تفاهم بین زوجین است بلکه همچنین برای تفاهم یک خانواده و همینطور جلوگیری از آسیبهای ارزشی و روانی که فرزندان در یک خانواده غیر هم سطح تحمل می کنند خواهد بود. مشاوره قبل از ازدواج به ما کمک میکند که از بسیاری از خسارتهایی را که خدای نکرده ممکن است در آینده به ما متحمل شود جلوگیری کنیم.


چه اتفاقی در طول مشاوره رخ می دهد؟

مشاوره پیش از ازدواج در برخی از جزئیات که شاید کمتر به آنها فکر کرده اید، با توجه به موضوعات مهم و دغدغه های روانی تان به شما کمک می کند. موضوعاتی مانند بچه‌ها، صمیمیت، پول و غیره. از شما سوالاتی در مورد اهداف شغلی فردی ، ارزش های خود ، وضعیت مالی ، زندگی جنسی شما ، انتظارات شما در رابطه با داشتن فرزند ، اعتقادات مذهبی ، مشارکت خانواده و زندگی اجتماعی پرسیده می شود.


شاید اینطور فکر کنید که قبلاً بسیاری از این موضوعات را با همسر خود مورد بحث قرار داده‌اید اما مطمئن باشید که از بعضی از سوالات شگفت زده می شوید. اگر به دلایلی ما نتوانیم فرزند داشته باشیم آیا میتوانیم از پرورشگاه فرزند بیاوریم؟ آیا این موضوع آنقدر سخت است که بهتر است طلاق بگیریم؟! آیا وجود یک فرزند برای ما کافی است و همین یک فرزند شیوه زندگی و منابع مالی ما را تحت تاثیر قرار میدهد؟ ما چطور می توانیم فرزندان خود را تربیت کنیم؟ ما با بستگانی که آنها را زیاد دوست نداریم چطور باید همکاری و ارتباط داشته باشیم؟ ارزشهای اصلی و یا خط قرمزهای ما چیست؟ آیا شرایط بد مالی، خیانت، اعتیاد به مواد مخدر یا امثال اینها میتواند خط قرمزهای ما باشد؟ اگر در زندگی دچار اشتباهاتی شدیم عکس العمل هر یک از ما چه باید باشد؟


همانطور که از طریق این قبیل سوالات، ذهن خود را نسبت به مسائل زندگی مشترکتان باز می‌کنید آمادگی خود را نیز بالا میبرید تا برخی از حقیقت های سخت را بپذیرید و برای آنها راه حل موثری پیدا کنید. حقایقی که قبل از جلسه شما ناشناخته بود و یا نادیده گرفته شده بود. به عنوان مثال ممکن است متوجه شویم که همسر ما زمان زیادی را صرف خود می‌کند و یا از یکی از عادتهای خود به شدت ناراضی است و یا به برخی از ناراحتی های گذشته دست می زند. مشاوره رفتارهای شما را برایند می‌کند و به شما آموزش می دهد تا یاد بگیرید که چطور میتوانید با استفاده از مهارت های خود، تمام مسائلتان را تا حد معقولی حل و فصل کنید و رابطه خود را بهبود بخشید. انتظارات واقع بینانه از یکدیگر، از بین بردن ترس از ازدواج و شناسایی نقاط استرس زای آینده در رابطه شما به خوبی به کمک مشاور کشف و حل میشود. نگران نباشید مشاورین و روانشناسان متخصص و حرفه ای به شما کمک می کنند که با سرمایه گذاری بر روی نقاط قوت شخصیت خود آنها را توسعه دهید و با این روش رابطه خود را تغذیه کنید. با این کار شما یکدیگر را بیشتر دوست خواهید داشت.


کجا میتوانم یک مشاوره پیش از ازدواج پیدا کنم؟

می توانید در محله یا منطقه خود از مشاوران و درمانگران محلی استفاده کنید همچنین اکثر بیمارستانها علاوه بر اقدامات کلینیکی و کلینیک‌های بهداشت خانواده ، اداره مشاوره خانوادگی دارند که مشاوران ازدواج در آنجا مشغول به کار هستند. همچنین مشاوران و روانشناسان متخصص و حرفه ای کاوش می توانند به شما در این زمینه کمک کنند و با استفاده از جلسات مشاوره و یا کارگاه های آموزشی پیش از ازدواج به شما کمک می کنند تا بزرگترین تصمیم زندگی خود را بهترین نحو انجام دهید.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.